مرحبا بكل الزائرين

مدونتى مدونة عامة الكتابة فيها لاتلتزم بأى قواعد ادبية فهى كتابة بسيطة من القلب الى القلب من دماغى وبقلمى الخشب ت-01225069316

اصدقاء المدونة

الخميس، يناير 12، 2006

الحب والتأثير السلبى على الانسان


عندما يحب الانسان ويعيش هذا الشعور الجميل يحس انة ملك الحياة بما عليها واصبحت فى عينة جنة
يحلق فى السماء ويغرد مثل الطيور وبعزف اجمل الالحان يصبح اكثر تسامح وصبر وهدوء نظرتة للحياة تكون مختلفة كلها امل فى غد افضل يتخلص من جميع عوامل الاكتئاب والملل الذى يصيب الاخرين المحرومين من هذا الشعور


ولكن عندما يصبح الحب للانسان وباء علية فى مثل عندما لانرى ولانسمع سوى من احبة القلب ونعطية لدرجة كبيرة الامان

الشعور جميل لكن المحبوب هو انسان يخطىء ويصيب لكن انا نعادى جميع البشر من اجلة فهذا قمة الجنون وعدم المقدرة على الرؤية الا من منظار الحبيب مما يجعلنا نظلم الاخرين ونجعلهم يبتعدون عننا

يجب ان يكون فية مساحة للعقل لكى يحكم على الامور ويكون عامل مساعد للقلب مرشد لنا

لانريد ان يكون منطبق علينا مراية الحب عمية يجب ان تكون مبصرة حتى ارى من احب من جميع النواحى واحكم علية بالعقل والقلب وجميع حواسى وعندما يهاجم انسان من نحب يجب ان نتصرف بحكمة ولانظلمة لمجرد انة اقترب من انسان وحب هو مقدس لنا

لانعتقد ابداااااااااا انة سيأتى منة الخطىء يجب ان ننصت ونستمع للنصيحة دون تجريح فى الاخرين ونتحاور باسلوب عقلانى بعيد عن الحب وتأثيرة السلبى على القلوب فأذا تحكم فينا لهذة الدرجة اصبح مرض يجب ان نعالج منة

عندما يعمى الحب عيونى وجميع جوارحى ويرفض مجرد الاقتراب من المحبوب انة مرض يجب العلاج والبحث عن اسبابة

حب كما تشاء واعتز بمن تحب لكن احترس من التأثير السلبى بأسم الحب حتى لاتفقد المزيد من الاصدقاء الذين يحبونك ويخافون عليك حب فى الله دون مصلحة او هدف
وفقنا الله لما فية الخير
مع خالص تحياتى

هناك 44 تعليقًا:

بنوتة يقول...

كلام صحيح ياتامر

لازم الانسان يحكم بعقلة وقلبة

عشان مراية الحب عمية

مرسى كتيرررررر

tamer يقول...

بنوتة


ربنا يخليكى تسلمى


اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

wa7d mn el e5wat يقول...

عشرة على عشرة يا تامر
تفكيرك حلو جدا , فكرتنى بموقف حصللى من كذا سنة , للاسف فكرت فيه بقلبى فقط حسيت بعديها ان انا اغبى الاغبياء و عملت انفسى مقياس لذيذ , جربه ممكن يعجبك

اعتبرت الفكر (منقلة هندسية) صفرها القلب و العقل عند 180 , و علشان تفكر بطريقة سليمة وجدت ان
الزاوية 135 افضل , و هو ان يكون الفكر بالعقل اكتر من القلب

طريقة متخلفة انا عارف بس قشطة يعنى :)

لو فكرنا بالعقل بس حنبقى جاحدين و لو بالقلب بس , الناس حتحبنا لفترة محدودة و بعدين حيدولنا على قفانا

حاجة اخيرة لو عايز تبقى فى اى مدونة جديدة ان الناس لازم تسمع او تشوف بنفسها علشان تحكم صح و لو فى مشكلة معينة لازم يسمعوا حميع الاطراف عشان مايحصلش ظلم ذى ما انت قلت

و فى الختام اشكرك جدا على المدونة الجميلة دى

tamer يقول...

wa7d mn el e5wat

عزيزى كلامك صحيح ومنطقى


يجب ان يكون هناك مجال للعقل مع القلب

ويكون فية منطقة وسط لانبتعد عنها حتى نستطيع ان نتاقلم مع الجميع

دون ان نخسر احد

وكما تفضلت وكتبت

لو عايز احكم على مدونة لازم اشوف اسمع
واعطى الفرصة والثانية

حتى استطيع ان احكم بطريقة منطقية صحيحية


اشكرك على المررررررررر والمتابعة الحلووووووووووووووة
ولااضافة الاكثر من رائعة

واهلا ومرحبا بيك فى اى وقت

وفقنا الله لما فية الخير
مع خالص تحياتى

nirfana يقول...

كلام واقعى فعلا"...... وعقلانى ولابد من الأخذ به

كل التحيه

jawaher يقول...

تامر الحب يصنع الاعاجيب ويجعلك تنقاد الى من تحب بصوره غريبه

في الحب نعيش لحظات العجز وعدم القدره على السيطره على اي شيء وبالاخص السيطره على انفسنا

كلامك جميل جداااااااااا اشكرك

tamer يقول...

nirfana


ربنا يخليكى تسلمى


اشكرك على المرررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووة


وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

jawaher

اكيد عزيزتى اتفق معاكى فيما تفضلتى وكتبتى


لذا اقول يجب ان نترك مساحة للعقل مع القلب

مع الوضع فى الاعتبار ان الحبيب اولاا واخير انسان وليس ملاك


ربنا يخليكى تسلمى



اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

sara يقول...

تسلم ايدك عزيزى تامر

نتظر جديك

Q8ya يقول...

يجب ان يكون فية مساحة للعقل لكى يحكم على الامور ويكون عامل مساعد للقلب مرشد لنا

===========

بالضبط كلامك صحيح واتفق معاك....:)

عجبني وااايد...:)

يعطيك العافيه....:)

إنسان يقول...

يا خبر ازرق يا تامر مش ممكن نفس الكلام ده بيحصل معايا بالظبط بس بتطلب من اني ابعد عن صديقاتي من البنات و مقدرش اقول لها لا طبعا لاني بطلب منها نفس الطلب اخر مره - من يومين - كنت حاسس انه كتير اوي بس ف الاخر ده حقها

tamer يقول...

عزيزتى سارة


ربنا يخليكى تسلمى


اشكرك على المررررررررر والمتابعة الحلووووووووووووووووووووووووة


وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

عزيزتى كويتية


ربنا يخليكى تسلمى


سعيد بمرروك على مدونتى

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

بتاع البليله

شوف عزيزى

هو الموضوع ممكن تحس انة فية شىء من الصعوبة

نظرا لعدم الوعى الكافى بالتفريق بين الانسان كمحبوب وبين انسان ممكن يخطىء او يصيب

وصعب علينا التصديق ومحاسبة من نحب لانة بالنسبة لنا مقدس هو احساس صعب يتحكم فية الانسان

عشان كدة لازم نترك مساحة كبيرة للعقل والمنطق مع القلب وموازنة الامور حتى لانخسر انسان عزيز علينا

تسلم ومشكورررررر على المرررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

shortcut يقول...

hi
انا اعتقد ان ده كلام منطقي جدا و ان فيه ناس كتير عارفة و مقتنعة بيه
بس اعتراض لو الواحد بيفكر بالطريقة دي تبقي جملة الحب مرايته عامية غلط
المفروض مراية الحب بستتعمي
لان الانسان اللي بيفكر بالطريقة ديه عقله شغال و شايف اخطاء و عيوب الاخر و يتغاضي و يسمع اراء ناس كتير عليه وحشة و يقول مافهموش صح
الانسان اللي بيفكر بيشوف كل ده و يستعمي

eb9ara7a يقول...

صدقت
خوش كلام
هذا اهو المفروض .. تحكيم التفكير قبل تحكيم العاطفة

و عيدك امبارك :)

H2o يقول...

حب ايه اللي انت جاي تقول عليه..

بوست جميل يا استاذ تامر بس الحين ما اتوقع فيه حب لاجل الحب كل شي صار مصالح الحين الا من رحم ربي

واتفق مع الاخوان بضرورة تحكيم العقل واستخدام المنطق قبل العواطف

وكل عام وانت بخير

tamer يقول...

هاى shortcut


مراية الحب عمية لسبب

عندما يحب الانسان يقدس من يحب فيصبح لايرى ولايسمع ولايتكلم الا بمنظور من احب

وعندما ياتى انسان ويقول على من نحب شىء معين يخلع من علية امام عيوننا انة مقدس لنا

البعض لايصدق ويرمى من قال بالتهم البشعة دون ان يفكر او يستطلع الامر
والبعض يحكم عقلة لكن الاغلبية من النوع الاول


تسلم ومشكوووووووووور على المررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووو

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

eb9ara7a

هلا عزيزى


اخبارك اية


ربنا يخليك تسلم


اشكرك على المررررررررر والمتابعة الحلووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

H2o

اتفق معاك عزيزى

اليوم الكثير ينظر الى المصالح ويستخدم الحب مثل الشعار ليحقق مو يريد

لكن ايضا يوجد من يحب صافى كما تفضلت وذكرت


وانت طيب وبصحة

اشكرك على المرررررررر والمتابعة الحلووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

MriM يقول...

كلامك صحيح .. ولكن حينما نحب يصعب تطبيقه

فغالباً مايكون الحكمـ للقلب وننسى
أستخدم عقولنا

أعجبتني كلاماتك , سعيدة بقراءتها

=)

DareDevil يقول...

Interesting

Amira يقول...

بوست جميل

وكلام فعلاا واقعى

مرسى تامر

tamer يقول...

MriM


اتفق معاكى فيها صعوبة

لكن بالارادة والخوف من خسارة اقرب الناس لينا يجب ان تكون امام عيوننا

هى اللى هتقوينا وتجعل فية نظرة مختلفة وتفريق بين الحب والاستعباد باسم الحب


ربنا يخليكى

وانا سعيد بوجودك الجميل

اشكرك على المررررررر والمتابعة الحلووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

Amira


ربنا يخليكى تسلمى


اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

DareDevil

تسلم


اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

m_elsewedy يقول...

تامر باشا موضوع جميل بجد بمر بيه بس من بعيد لبعيد زى ما انت شفت فى بوست حب من طرف واحد فى مدونتى وكلامك صح مية مية
بس فى حاجة ممكن تفكر بقلبك وساعتها اى اثار سلبية لازم تأثر عليك انت بس يعنى مثلا حصل موقف مع من تحب وفكرت فيه بقلبك لازم تيقن تماما ان اى اثار سلبية هاتحصل من ورا تفكيرك بقلبك مش هاتأثر غير فيك انت بس يعنى مش هاتأثر على اى حد تانى ولو حسيت بذرة شك انها هاتأثر على الغير ساعتها لازم تفكر بعقلك وتمحى تماما التفكير بالقلب

يارب اكون عرفت اوصلك انا اقصد ايه

Dalia Fouad يقول...

المفروض نحكم العقل الأول ويعمل القلب بصفته مساعد
ولو انى مبعملش كده

change destiny يقول...

و الله يا تامر الحب بيخلق للبني ادم نظرة جديدة . بيخلي اللي بيحب شايف حبيبه بكل عيوبه و أخطاءه كامل . و ممكن يكون فعلا كامل لأنه بيكمله هو . كأنه حتة من لعبة بزل متركبش كسرتها غير على كسرته ويكونوا صورة . و مش مهم ساعتها انها مكسورة لأنه هو كمان مكسور . أصل مفيش حد كامل بس بالنسبة للمحبين الحبيب كامل

و دي مش نظرتي لأن على ما أعتقد ان الحب وهم اخترعه الانسان والحاجة أم الاختراع

tamer يقول...

عزيزى سويدى


بين المحبين كمياء غير معلوم سرها تجعل كل من الطرفين مثل الاسير


والاثر يقع علينا فى جميع الحالات

لان لو انسان وصف المحبوب بوصف غير مستحب حتى اذا كان الوصف موجود فية لن نتحمل وسنرد بكل قوة بناء على انة النصف الاخر لنا حتة منا فنعتبر الكلام جرح لنا قبل ان يكون لة

ويكون التصرف على هذا الاساس

عشان كدة يجب ان نشرك العقل مع القلب فى عملية توازن حتى لانخسر الاصدقاء

اشكرك على المرررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير
مع خالص تحياتى

tamer يقول...

Dalia Fouad

عزيزى كلام جميل

اشكرك على صراحتك


يجب نا تحكيم العقل والتعود على كدة بالممارسة ويجب ان نضع فى بالنا ان كما اننا نخاف على النصف الاخر يجب ان يكون فية خوف متبادل منة علينا ومنة على الاصدقاء الذى تربطنا بهم علاقات من الصعب ان نستغنى عنها لانها سترك اثر سيىء علينا

اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

tamer يقول...

change destiny


اتفق معاكى عزيزى ان الاثنين بيكملوا بعض واكيد مفيش انسان كامل كل واحد ولة عيوب ولكن نحاول ان نجعها ايجابية او التاقلم معها من اجل من احب

لكن عندما يعانى الاخرين من الانسان الذى نحبة يجب ان ننظر نظر انصاف وعدل ولاننصف الظالم على المظلوم فقد لاننا نرتبط مع الظالم بعلاقة حب مقدسة

هنا يجب العقل يدخل لموازنة الامور

انا لاواقيدك فى ان الحب وهم من اختراع الانسان

الحب مشاعر واحساس وكمياء غير معروف سرها لماذ1ا ينجذب شخص للاخر دون الاخرين
لانة لو كان اخترع كان يمكن التحكم فية ولاكان فية مشاكل الفراق والخيانة وغيرها

اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

Amal يقول...

اعجبني هذا البلوق جددا

بورك فيك

تامر يقول...

Amal



ربنا يخليكى تسلمى


اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

ادم المصري يقول...

يا اخي ما كان من الاول
مش عمال اقولك من زمان ان الحب
هو سبب كل البلاوي
اللي احنا فيها دي
وانت تقول
حب الذات
واقولك ... ما فيش حاجه اسنها حب ذات وحب حاجه تانيه
وانت معاند
اخيرا
والله حرااااام
تعبتني
تعبتني
بس المهم اقتنعت
مش لازم تعترف
ان انا اللي اقنعتك
وانا مش هقول
لحد
سرك في بير
مش هبعرفه غيري
وكل اللي هيقروا الكلام ده

سلااااااااااااااااااااام

tamer يقول...

admelmasry

اهلا عزيزى

انا مستنيك تشرف المدونة

عشان متوقع رد هيكون كدة والله


انا ما قولت ان ما فية حب بالعكس

الحب موجود ونعمة من عند ربنا

لكن فية البعض الناس لاتعرف ان تفصل بين علاقتها بالمحبوب وعلاقتها بالاخرين

مما ينتج عنة تصادم
دة باسمية تاثير سلببى للحب
لكن الحب فى حد ذاتة نعمة كبيرة
ولاحياة بدون حب

اشكرك على المرررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

kila ma6goog يقول...

اسمعوا سيرة الحب لكوكب الشرق

الحب بدايه حميلة و لكن نهايته مرّة مرارة الزقوم و العلقم

enjoy

tamer يقول...

kila ma6goog

ظالمين الحب لية

كان عمل ليكم اية

العيب والله فينا

والحب ياناس بىء وقمتة والله فية

عزيزى الحب مش عذاب العذاب احنا لما نحاول نعيشة عبر قصص كثيرة منها الحب عن طرف واحد والذى منة يربط الكثير الحب بالعذاب

ليس ذنب الحب انك احبت من لايبادلك نفس الشعور فى هذة الحالة علينا الابتعاد عن هذا الانسان لكن لانظلم الحب


اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

الطارق يقول...

يذكرني المقال ببيت شعر جميل يقول :

وعين الرضى عن كلي عيب كليلة*** كما أن عين السخط تبدي المساويا

هذا البيت يعادل باللهجة الكويتية المثل القائل : لا حبتك عيني ما ضامك الدهر :)


ومقال جميل أخي ثامر :)

tamer يقول...

الطارق


ربنا يخليك تسلم اخوى

اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة


والاضافة الجميلة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

rubyeldaly يقول...

كلامك منطقى جدا ومعقول اوى يا تامر انا واحدة من الناس نفسى امشى بعقلى بس لكن للاسف انا بمشى بقلبى علطول وفى جميع مواقف الحياة مش فى مسالة الحب بس ويمكن داة من الاشياء اللى موديانى فى داهية علطول وميرسى على مرورك وتعليقك الحلة اوى على السايت بتاعى ومستنية تعليقاتك على المواضيع الجاية

tamer يقول...

اهلا روبى

نورتى المدونة


لو طبيعتك انك تحكمى وتسلمى للامور بالقلب يجب ان تتغلبى على هذا الموقف وتشركى العقل فهو اكثر بصيرة وحكم على الامور

اجعلى الامر مشاركة بين القلب والعقل

سعيد بزيارتك

وان شاء الله راح اكون من متابعين مدونتك


اشكرك على المررررررررررر والمتابعة الحلوووووووووووووووووووووووة

وفقنا الله لما فية الخير

مع خالص تحياتى

غير معرف يقول...

Where did you find it? Interesting read drug wellbutrin impotence medication Order ambien with overnight shipping no prior prescription doc martin tv http://www.management-training-seminar-9.info Better homes and garden home decoration Site hosting free Networks voip Pharmacy in canada what is fioricet send flowers Panties upskirts and masturbating Answering services sanibel florida sarah irish body builder Kodac digital camera print station Radeon graphic card driver Customs broker minnesota fda electrical steroid drive tennis elbow

mahmoud يقول...

مجهود رائع

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير