مرحبا بكل الزائرين

مدونتى مدونة عامة الكتابة فيها لاتلتزم بأى قواعد ادبية فهى كتابة بسيطة من القلب الى القلب من دماغى وبقلمى الخشب ت-01225069316

اصدقاء المدونة

الثلاثاء، يناير 02، 2007

بنات على طريق الانهيار


الى اين وصل بنا الطريق وما هو هذا الطريق واى قوة ومغريات جعلتنا نمشى فية دون وعى او احساس او شعور بالعار او النقص فى ثوابت وقيم واخلاق وعادات وتقاليد وارتباط روحى بالدين قولاا وعملاااا هل اصبحنا على حافة الانهيار ام دخلنا الى بداية الانهيار لااعلم بالظبط لا استطيع تحديد البوصلة الى اى طريق تشير ويقف عندها المؤشر الدال على المرحلة والطريق الذى اصبحنا فية
واى كان هذا الطريق اكيد لة اسباب ودوافع جعلت البعض يمشون فية ام بالاختيار او مجبرين تحت ظروف معينة كان لامفر من مواجهتا الا بالسير فى هذا الطريق الغير صحيح والذى يضيع على ابوابة جميع ما تربينا علية من قيم واخلاق ومبادىء واصبح النظر الية على انة عودة وحنين الى ماضى او تجربة جديدة الى مستقبل مدفوع لة البعض ولااسباب متعددة ساعدونى فى الوقوف عليها وضع النقط على الحروف لكى نعرف الى طريق ذاهب البعض وما هى الاسباب التى خرجت بة الى الانحلال والتخلى عن كل ما يربطنا بالاخلاق والعادات والتقاليد حتى اصبح هولاء مثل من يزرع البحر ولكن يعتقد ان فى النهاية سيكون الحصاد وهم فى ضياع مضحوك عليهم تحت شعارت
كان يسير بسيارتة على سرعة لزيارة صديق عزيز قبل السفر وعند سيرة وقرب دخولة على اشارة مرور وجد فتاة تبتسم لة عن بعد فابتسم لها مبادلها الابتسامة فى شعور بالخجل لعدم تزكرها لعلها تكون احدى الاصدقاء القدماء لة فى الكلية او احدى زملاء اختة وهو على علاقة طيبة بالجميع لما يتمتع بة من اخلاق حميدة جعلتة قريب ومحبوب من كل من اقترب منة واصبح حاصل على شهادة حسن السير والسلوك وحب الناس
اقتربت الفتاة منة ومالت براسها على قرب من شباك السيارة فتح الشباك ورحب بها وهو فى حالة تهوان لعدم معرفتة السابقة بها او يشعر بالخجل لعدم تذكرها وعندما قال لها اهلاا وسهلاا قالت لة اهلا حبيى كان رد يدل على معرفة سابقة ولكن هو لايذكرها بعد ثم قالت لة جملة صعق عليها وقف فى حالة زهول لقد قالت لة عندك مكان انا بخد 100 جنية فى اليلية ولو مش هبات يبقوا 50 وكل سنة وانت طيب
وعندما لما يفيق من حالة الذهول التى عليها ولم يخرج منها الا بعد فتح الاشارة وانصرافة بالسيارة سريعا على خلفيات لضحكات الفتاة وخبطها كف بكف على ما رات منة من تصرف وجاء لى يقول تخيل اللى حصل دة يدل على اية لما بنت لما تكمل 23سنة وتقف وتكلمك بهذة الطريقة دون حياء وبكل وقاحة اى زمن نحن فية وهل تخلى البنات عن القيم والحياء واصبحت الوقاحة لغة جديدة للتعامل وقد طالبنى بالكتابة وها قد كتبت هلى يكون للمختصين حل وعمل ابحاث على انتشار هذة الظاهرة بين الكثير وبين اعمار مختلفة

هناك 44 تعليقًا:

غير معرف يقول...

جيت اقولك كل سنه وانت طيب

tamer يقول...

وانت طيب وبصحة وسلامة يا ادم

عيد سعيد

غير معرف يقول...

تامر
بعد ما قلت لا تعليق غير شرفت مصر

مصر التى يمارس فيها العهر على مرأى ومسمع الحكومة
وشرفت مصر مش عارفة الشرف ده
اللى يجيى يجيبوا معاه علشان ناقص عندنا حبتين

تحياتى

أُكتب بالرصاص يقول...

تامر

كنت بأفكر في الموضوع ده
ومش على مستوى مصر بس

على المستوى العربي

المسألة اصبحت عيني عينك
وكاميرا الموبايل بتصور بدون خوف من الفضيحة
إيه اللي وصلنا لكده؟
ونقول
ربنا يستر على عيالنا

الزعيـمة يقول...

tamer

اولا كل سنة وانت طيب
ثانيا عايزة اقول ان هذة المهنة الحقيرة منتشرة من قديم الازل يعني مش جديدة على المجتمع اما اذا كان الدهئة والاستغراب الى انها اصبحت تمارس بكل بجاحة ووقاحه وعلانية فلان كل الموبقات والرزائل اصبحت تمارس بنفس العلانية من اول الرشوة للفساد للسرقة للقتل لكلة

smraa alnil يقول...

انت جيت علي دي
تعالي شوف البنات في شرم والغردقة بيمارسوا الرذيلة عيني عينك
لا وايه
طالع ليهم رخصة من الحكومة ووزارة الصحة بمارسة البغاء عشان العدوي
يمكن في ناس تعرف الموضوع دة وناس مش تعرفوا
بس والله العظيم دي حقيقة
ان في بنات تملك رخصة في المناطق السياحية لممارسة العهر
يبقي مش ادامنا غير اننا نقول حسبي الله ونعم الوكيل
زمان كنا بنقول ان البنت لما تعمل حاجة زي كدة بيبقي نابع من الظروف اللي هي فيها ودة مش كان مبرر انها تهلك نفسها بس اهي دي الشماعه الي هما بيعلقوا عليها اخطائهم
الفقر والجوع وراء الرذيلة والبغاء
برضه دة مش مبرر
لان انا شخصيا اعرف بنات عيلتها محترمة جدا ومرتاحين جدا جدا ومع ذلك هي تهوي الموضوع دة وممكن من غير فلوس كمان
انا عن نفسي احترت ايه اللي بيخلي البنت تبقي وقحة اوي كدة وتبقي بجحة
انا عن نفسي شفت رة في الشارع موقف مشابه بس المرة دي الراجل خدها في العربية ومشوا هما الاتنين
بجد انا كمان مش لاقية تفسير
ولو لقيته ابقي قولي بقي
ها
يلا سلام
نكدت عليا يا تامر

واحد من الناس يقول...

انت اول مره تاخد بالك
الكلام ده موجود من زمان زي ما سمراء النيا قالت
حسبنا الله ونعم الوكيل

tamer يقول...

tota

الموضوع لم اكتب او اشير الى بلد معين فهذى الظاهرة منتشرة بين مختلف البلاد العربية شىء يحزن والله ربنا يصلح الحال

تحياتى








أُكتب بالرصاص



عندك حق الظاهرة دى اصبحت موجودة بطريقة كبيرة بين مختلف البلاد العربية الامر محتاج وقفة لعلاج الظاهرة
تحياتى









الزعيمة


وانتى طيبة وبصحة وسلامة


اصبحت تمارس بكل بجاحة ووقاحه وعلانية فلان كل الموبقات والرزائل اصبحت تمارس بنفس العلانية من اول الرشوة للفساد للسرقة للقتل لكلة

ودة اللى خلنى اكتب عن الموضوع عايزين نوصل لحل لاانتشار الظاهرة بهذا الشكل الكبير

تحياتى










smraa alnil

انت جيت علي دي
تعالي شوف البنات في شرم والغردقة بيمارسوا الرذيلة عيني عينك
لا وايه
طالع ليهم رخصة من الحكومة ووزارة الصحة بمارسة البغاء عشان العدوي
يمكن في ناس تعرف الموضوع دة وناس مش تعرفوا
بس والله العظيم دي حقيقة
ان في بنات تملك رخصة في المناطق السياحية لممارسة العهر

دى حاجة اول مرة اعرفها والله دة شىء يقهر والله ارخصة دى افتكرت انها انتهت بعد الثورة لانها كانت منتشرة قبلها لكن وجودها الان شىء يجنن لصالح من انتشار الفساد بينا ومن سمح بذلك

ربنا يسطر علينا فعلاا

تحياتى







واحد من الناس

انا عارف بس الان الظاهرة اصبحت منتشرة جدااا والعرض والطلب اصبح بكل وقاحة

حسبى الله ونعم الوكيل


تحياتى

crazyrama يقول...

بصراحة مش عارفة اقولك اية لانى شفت بعينى وسمعت بودانى من ناس فى الشارع ميبانش عليهم .. شفت بعينى بنات بتتفق على اسعار

شفت بعينى رجالة بتاخد بنات بالعربيات من الشارع

شفت وشفت وشفت

لكن للاسف من كتر ما شفت زى ما بيقولو كدة نحست بعيد عنك وعن السامعين

للاسف احنا بعدنا عن دينا .. وللاسف متبعين مبدأ الدنيا تلاهى .. وهيا لا تلاهى ولا يحزنون

والله لو كل واحد قال يا رب واخلص النية , الحال مش هيبقى كدة

شاكرين لسعادتك طرح الموضوع مع عتابى الرقيق لحضرتك حاجة مهمة

نسبتك الموضوع للبنات . معاك ان البنات فى الحالة اللى انت ذكرتها غلطانين .. لكن الفساد عامم على الكل والله .. فى المقابل هتلاقى الراجل اللى بيعاكس بنات قد ولادة .. واللى بيحاول يتحرش ببنت فى مواصلة .. يعنى كان ليا تعقيب انك ياريت توضحلنا الصورتين

واسفة للاطالة .. واسفة للتعقيب لو مش فى محلة

IBN BAHYA يقول...

نسأل الله العفو والعافية .. نسأله تخليصنا ما ذلك الحكم البغي الذي يريد تحويل بلدنا إلى ماخور كبير حسب وصفة أسياده الصهاينة

أرق تحياتي

tamer يقول...

crazyrama

فعلاا من وجود الظاهرة والانتشار الكبير ليها والحدوث ليها ادامنا اصحبت واقع موجود بينا يحتاج الى وقفة للبحث عن الاسباب ومعالجة الامر


بالنسبة انى اخترت البنات سبب للموضوع هو ان اذا سلمنا بوجود شباب فاسد واحيانا يصل الفجر بة لخطف بنات شريفة واغتصابها ودة العبء يقع على الشاب

لكن فى حالة ممارسة الدعارة برضى البنت والمطالبة باجر فدة يتحاسب علية البنت لان الشاب لن يجبر بنت على ممارسة الدعارة وباجر غصب عنها وفرق بين الحالتين







IBN BAHYA

اتمنى ان ينتهى الموضوع ولايزيد لكن دة محتاج وقفة من الناس ومن الحوكمة والمختصين

وربنا يصلح الحال

غير معرف يقول...

يااااااااااااااااااه يا تامر

كل يوم من دة

وصدقنى عادى

دة علشان أسباب كتيير قوى

محدش مننا يقدر يحلها

فمشيها عادى بقة
أودى مش مستغرب

Diyaa' يقول...

مصر مبقاش فيها لا شرف ولا غيره
انسي يا عمرو
تحيا الحرية علي الطريقة الغربية
وحتي الدين الموجود دين مش راكب علي بعضه ...دين مكلكع ومش صح ..لا الأسلام بيتطبق صح ولا حتي المسيحية الديانة التانية برضه
ربنا يهدي الجميع
سلام
مفيش غير الدعاء

tamer يقول...

ody911.

بعد بقت الظاهرة منتشرة اوى للدرجتى فعلاا مل بقاش فية استغراب ولا زهول تصدق ان ممكن اليوم اللى ما نشوفية كدة هو اللى نستغرب فية
منور المدونة











Diyaa'

هو صحيح فية لخبطة وامور مش راكبة على بعضها لكننا ندعى الله فى غد افضل واحلى وربنا يهدى
تحياتى

غير معرف يقول...

شوف يا أستاذ المثل البلدي بيقول المحتاجه تعمل أي حاجه .. مافيش حد بيمتهن هذه المهن الا رغما عنه .. طبعا فيه بمزاجهم و لكن هذا هو الشاذ الذي يثبت القاعده
فكل قاعده و لها شواذ .. أنا أنظر لهؤلاء كضحاياي مثل ضحايا الأدمان تماما وجب علي المجتمع علاجهم و أعاده تأهيهم و ليس تجريمهم
ده رأيي
يا فندم انا مش مخاصمك و لا حاجه بس الأمتحانات كترت أوي عليا اليومين اللي فاتوا

هادى يقول...

كل دة موجود

وماطرح ما تروح هتشوف

هات بنت من دول واسمع ليها

هتجمع من كل واحدة حكاية

تنفع فيلم

غير معرف يقول...

عندما يضيق الصدر وتلتهب المشاعر ونسمع مايؤذى اذننا ونتسأل!!!
لماذا وصلت الفتاة ذات ال23 عاما الى هذا المستوى من الانحطاط الاخلاقى ؟
فلا نجد الا اجابة واحدة الظروف الاقتصادية لبلادنا هى ماجعلت منها فتاة ليل !!
وهتاك سيدات تمارس ما رأه صديقك لمجرد اشباع رغبه شيطانية وليست فى حاجة للاموال ومن الممكن ان تكون من ارقى سيدات المجتمع !!
واتحدى انها لوكانت فى حالة اقتصادية كريمة لكانت اغنتها عن هذاواقصد فتاة اليل.
مع اننى لا اوفق على هذا الاسلوب من الترزق وعندى من تعمل كخادمة هى احسنمن سيدة المجتمع تلك .
فماذا سيكون تعليقه عندما يرى هذا!!.
ولوكانت فى زمن عمر بن الخطاب لكانت من اصلح النساء
فأين انت ياعمر
شكرا لزيارتك مدونتى
وعساكم من عواده

غير معرف يقول...

لا حول ولا قوة الابالله
انا لله وانا اليه راجعون
فعلا بقت ظاهرة فظيعه وكمان البنات هي اللي بتدعوا لكدا كتير
لم يعد هناك حياء ولا تمسك بالقيم
حقا اننا في طريقنا الى الحضيض
بس ياترى ايه الطريقه لتطهير المجتمع من مثل ذلك
وكمان اصبح ذلك من الامور المعتاده يوميا بالاستغراب عند رؤية من هم محترمات
اصبحت القيم تختفي شيئا فشيئا
واصبحنا جميعا في هذا الطريق من كثرة ما نراه واصبحة اعيننا تعتبر ان الاخلاق هو الشيء الشاذ في هذا المجتمع
حتى اننا نعتبر كل منقبة لوجه الله تخفي تحت هذا النقاب الاف من المصائب والخبث
اللهم احفظنا وعافنا يارب
وربنا يسترها

A L A B D E L R H M A N . يقول...

مش عارف اقول ايه بجد موضوع مزعج للغاية وفي ناس بتقول الحالة الإقتصادية والكلام الفارغ دا ..انا بيتهيألى مفيش خلط ولايجوز بين الحالة الماديه وقيمة الشرف ولكن كل سنه وانتا طيب تامر


واعياد مباركة
.العَبدِالرَحَمن

sherif gharib يقول...

موضوع كبير قوى
بس اللى انا عايز اقوله قبل اى حاجه انها فعلا بقت ظاهره واضحه جوه مجتمعنا بس الجانى فيها مش البنت وحدها اينعم هما زودوها عن حدها فى الموضوع ده لانهم ببساطه شالوا اى حاجز او معنى للحياه او معنى كلمه بنت
بس اكيد الغلط مش عندهم بس
اكيد فيه ظروف كتير دفعت لكدخ من انهيار القيم داخلنا
لظروف اجتماعيه كتيره احنا فى غنا عنها
يعنى الموضوع محتاج فعلا دراسات كتير جدا
تحياتى

Abdou Basha يقول...

أنا شفت حاجات كده يا تامر
وبيبقى البنات دول ملامحهم عجيبة اساسا
:)

فيه منهم ساعات محجبات كمان

ضياع... ممكن يكون معندهاش بيت، أو اتعرضت لاغتصاب، ففقدت الأمل في الحياة

العيب على المجتمع اللي بيدفعهم الى ده.. بإنه يستمر في ابقاء الأوضاع كما هي دون تعديل ما تحت أيدينا .

شيء مؤلم بجد

غير معرف يقول...

أنا احيانا بأيد الجملة الشهيرة " جعلوني مجرما "

لكن في المشكلة دي انا عاوز اقول حاجتين

أولا المشكلة دي ليها اسباب كتير من ضمنها المشكلة الإقتصادية اللي خلت بعض البنات تعمل كده
ومن الأسباب الرئيسية الصعوبة المادية للزواج واللي بتخلي الشاب أحيانا يلجأ لحاجة زي كده ويخلي الفتاه اللي ما لهاش حد يتابعها ماديا أو إجتماعيا تنزل للمستوى ده
ممكن لو كانت متجوزة كان جوزها هيتكفل ماديا و
إجتماعيا بيها

ثانيا عاوزين نحافظ على شعورنا " بالإستياء " من الظاهرة دي

لإننا لو قولنا " عادي " الموضوع هيبقى اسوأ من كده بكتير

محمد حمزة

حائر في دنيا الله يقول...

مية جنيه وخمسين كمان
دول رخاص فعلا, كما يقال عليهم
ربنا يعافينا يتيمور

tamer يقول...

karakib

رايك مظبوط وجبت الموضوع من زواية مغلقة فعلاا فية بالمزاج وفية الظروف اللى تجبرهم وفى كل الحالتين طريق غلط ونحتاج الى علاج لهولاء فمن المسئول لمد يد العون لهم


ربنا يوفقك فى الامتحانات

تحياتى









هادى.

كلام مهم لان كل بنت من دول حكاية بس مين يسمع ويعالج

تحياتى










malk almasria

الحالتين اللى حضرتك اتفضلتى بذكرهم فعلاا موجودين واحنا لانشجع اى حالة

من تذهب نظرا للحالة الاقصادية رغم فية ظروف لكن ليس مبرر الى السير فى هذا الطريق ومن تذهب لااشباع رغبات دى عايزة دكتور نفسى فعلاا


العفو وان شاء الله اكون متابع للمدونة عندك على طول

تحياتى










بين الأمل و اليأس


واصبحنا جميعا في هذا الطريق من كثرة ما نراه واصبحة اعيننا تعتبر ان الاخلاق هو الشيء الشاذ في هذا المجتمع
حتى اننا نعتبر كل منقبة لوجه الله تخفي تحت هذا النقاب الاف من المصائب والخبث

فعلاا كلامك صحيح لان الانسان اذا تعود على الخبيث فترة من الوقت اذا راى الطيب لايعطى لة اهتمام بل يصب علية الغضب والفكر المتخلف

تحياتى













A L A B D E L R H M A N

عندك حق من تاخذ من الحالة الاقتصادية مبرر ليس لها عذر لانها تمى بذلك كل ما تربت علية


وانت طيب وبصحة وسلامة

تحياتى











sherif gharib

اتفق معاك الموضوع محتاج وقفة ودرسات وابحاث علية عايزين حل ونتيجة ايجابية للخروج من هذة الدوامة بس مين يسمع

تحياتى











Abdou Basha

فعلاا هو شىء مؤلم ولااسف المجتمع جانى اما بقصد او بدون بس لازم يكون فية حل

تحياتى









واحد من الإخوان

اتفق معاك لازم يكون فية موقف ايجابى ورد فعل من المجتمع لان السكوت يذيد الظاهرة

ربنا يصلح الحال

تحياتى









حائر في دنيا الله

هو فية اغلى من كدة كمان
ههههههههههه

تحياتى

غير معرف يقول...

السلام عليكم
يعني مش كفاية الموضوع
جت سمراء النيل قفلت أي كلام الحقيقة
هي متأكدة من الموضوع ده
يبقي خلاص إحنا وصلنا نهاية الطريق مش لسه داخلينه
حسبنا الله و نعم الوكيل

غير معرف يقول...

وجيت على البنات ليه


مالرجاله العن واضل سبيلا

نفسى افهم لما يبقى راجل عجوز وشايخ ورجلة والقبر يبص على واحده قد حفيداته بنظرات خبييثة وحقييرة وكأنها مصدر للمتعة

الطبيعى الوقتى ان اى راجل بيتفرج على اى انثى بصرف النظر عن السن كأن الانثى دى من جابهاله ابوه الراجل بردو

ده حاجة تقرف

وجاى تتكلم على بنات قد يكوون انحرافهم لسبب مادى او معنوى او نفسى او اى نييلة

على الاقل اهى بتعرض نفسها بمقابل .. انما الرجاله كك رصاصة فى عنييهم الاتنين بياخدو نظرات وبيضايقوا الناس ببلاش .. طب مايتنيلوو يروحوا للناس اللى برخص دوول




بلد كلها عك من اولها لاخرها

المنظوومة مابتتكاملش الا فى العك ..سبحان الله!!


سورى بس اتنرفزت وصوتى على وحاجات كده..

عندكوش كركدييه يهدى الضغط ؟


كل سنة وانت طيب

غير معرف يقول...

للأسف موضوع مقزز فعلا .. لكن لما قريت كل التعليقات إكتشفت إننا محتاجين كلنا وانا أولكم إننا نبص للموضوع بموضوعية من كل جوانبه .. الدين المهجور والظروف الإقتصادية والإنهيار الأخلاقي ونظريات المؤامرة الخارجية إلخ

وطبعا ديننا فيه كل الحل السليم بس طبعا إحنا مطبقين منه أجزاء وسايبيين الباقي .. فبنلاقي تفاصيل حياتنا مش متوافقه مع بعضها وكأننا مجتمع عنده إنفصام في الشخصية .. ربنا يعافينا جميعا .. وتحياتي للجميع

غير معرف يقول...

what u are talking about here is a very spread profession from about million years

its still bad but its not new

tamer يقول...

No Fear

مدام سمرة قالت كدة يبقى موجود وبيحصل

وانا مش مستغرب لان واحد صاحبى قالى هناك ممكن يشوفك الشرطى فى فعل فاضح مع اجنبية ولاياتى بجانبك الا لو هيا اشتكت
اما بقى لو مسك مع بنت مصرية وانت مصرى يبقى الله يرحمك

تحياتى









زعرورة

هدى نفسك بقى مش كدة الكردية على النار

بصى بالنسة للرجال الكبار دول مرضى بالهوس الجنسى مثل البنات اللى الحالة المادية مرتاحة عندها بس بتعمل كدة حكاية مزتج عندها

واحنا فى اى حالة لانشجع الامر لانة خارج عن عادتنا ومخالف لتعاليم الدين


تحياتى











يا مراكبي

كلامك مظبوط جدااا

الامر محتاج وقفة من الجميع وعودة الى الدين المهجور
قولاا وعملاا

ربنا يصلح الحال

تحياتى

tamer يقول...

maf2ou3a


انا معاكى ان الظاهرة بقلها كتيرر وموجودة من ملايين السنين بس ذادت جدااا الان وبدل ما كانت فى السر وعن طريق واسط او قواد اصبحت علنى وعلى عينك ياتاجر

عشان كدة كتبت احذر من انتشار الظاهرة دى

تحياتى

غير معرف يقول...

..
تامر
..
هذه هى الحياة
في كل مكان على الأرض
ملائكة وشياطين
..
لذا كانت مهنة الدعارة أقدم مهنة في التاريخ

tamer يقول...

Muhammad

عندك حق فعلاا الحياة فيها وفيها

ربنا يصلح الحال

تحياتى

غير معرف يقول...

باين عليك رجل طيب الدنيا مش بالاحترام اللى متخيله خصوص ف المدن الكبيرة زى القاهرة
وسيبك الدين هو الأساس وأنما الامم الاخلاق مابقيت فأن هم ذهبوا أخلاقهم ذهبوا
الغريب

غير معرف يقول...

والله مش عارف اقولك ايه
في الحالات اللي زي دي احيانا بيبقي الصمت احسن من الكلام
وخاصة اذا كان مفيش كلام ينفع يتقال

شوف يقول...

وعمل ابحاث على انتشار هذة الظاهرة

مش عارف ابحاث اية كبر ياعم
سبهم ياكلوا عيش

انت شايف الشغل مقطع بعضة

غير معرف يقول...

شوف ياتامر

الموضوع موجود من زمان لكن لايمنع ان نشعر بالقلق والحيرة

من انتشار الظاهرة

والمجتمع كلة لازم يشارك ويبحث عن حلول

Amira يقول...

ازيك تامر



انا اميرة كلام حر

عملت بلوج جديد لان التانى نست الباص

فطرت اعمل واحد جديد

انا فرحانة لانى وجدتك لسة ضايفنى عندك

ياريت تضيف المدونة الجديدة

وكل سنة وانت طيب

change destiny يقول...

ربنا يهدي بناتنا و ولادنا

تامر العفيفي يقول...

مشهد عادي يا تامر ومبقاش غريب علينا
للأسف فيه حاجات كتير بقت جزء من حياتنا ومفروضة علينا

غير معرف يقول...

الموضوع ده فعلا انتشر فى مصر بصورة غير طبيعية.. واللى مش مصدق ياخد عربيته ويطلع على الغردقة او شرم او- ابسط حاجة- شارع جامعة الدول... بجد مسخرة!! والأدهى والأضل أنه بقى فيه قوادين للشواذ كمان

السبب فى الموضوع ده عوامل كتير أوى.. جزء منهم احنا لينا ايد فيه وجزء تانى ملناش
طبعا انتشار الدعارة والمخدرات دى خطة حكومية لالهاء الشباب وبيقوموا بيها عن طريق الحالة الاقتصادية واضعاف الجانب الدينى والأخلاقى فى المجتمع

manal

tamer يقول...

elgharep

عندك حق بس انا خوفنى وافزعنى انتشارها بهذة الطريقة والعرض والطلب بقى عينى عينك











daktara

ايوة انا معاك ربنا يصلح الحال لان الامر يتطور واصبح كارثة








شوف

ياسلام اية الحكمة دى فعلاا اقول اية بس ليك ولا ليكى روح روح يلا












ana mean

اتمنى ان يكون فية حلول لانها بتذيد كل ثانية












Amira

ازيك اميرة اخبارك اية

كل سنة وانتى طيبة وبصحة وسلامة










change destiny

ازيك حمد الله على السلامة ليكى وحشة والله

ربنا يسمع منك











تامر العفيفي

طيب بقت معانا وعايشين فيها كانها امر مسلم بة بس دة ما يصح ياعم تامر لازم يكون فية حل اصل وجودها بالوقاحة دى يشجع ناس تانية على الاتجاة الى هذا الطريق











albida

كلامك مظبوط ولاتعليق علية

sheri يقول...

مظنش ان فيه بنت محترمة تخاف الله تلجىء للطريق الشيطانى ده وحتى لوكانت مضظرة
خلاص يعنى مفيش شغل حلال تاكل منه

شكرا تامر على الموضوع وربنا يهدى الجميع

tamer يقول...

عندك حق


ربنا يسطرها


تحياتى

غير معرف يقول...

مجهود رائع

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير