recent

آخر الأخبار

recent
recent
جاري التحميل ...
$ سهى $يقول...

انا قولت الرجل عامل مصيبة ومش عايز حد يعرفها

بس طلعت احلى حاجة كانت فى الورق الحب والاخلاص والمودة

دة شىء جميل ان واحد بيخاف ومهتم باللى يحبة

تحياتى

Amiraيقول...

حدوتة جميلة تامر

بسيطة لكن تجنن بجد

تحياتى

mohandيقول...

السلام عليكم

وصعبان عليك ليه؟

دا اللي عايز اعرفه بقي

mohandيقول...

السلام عليكم

وصعبان عليك ليه؟

دا اللي عايز اعرفه بقي

michealيقول...

و الله أحلي ورقه في الدنيا
:)
تحياتي يا تامور

غير معرف يقول...

مرسي ياتامر علي القصص الجميله ديه
قصيره لكن بداخلها المعني

تحياتي ليك

غير معرف يقول...

فعلا الانانية وحب الذات والمصلحة بقت فوق كل حاجه في زماننا ده
guy_moon

موناليزايقول...

وما اجملها من اسرار

basma saghirيقول...

حلوة الاسرار دي وحلو الحب ده

:)

Empress appyيقول...

شوفت الستات برضه مفيش فايده
لازم الشك فكل وقت والله طبيعه يا اخويا نعمل ايه بس اتكبست ههههههههه
معتقدش فيه ست تتكبس مرة وتحرم لا هتعمل كده تانى هههههههه

تسلم ايديك حلوة الا ليه هو صعبان عليك اصلا

Tamer Nabil Moussaيقول...

$ سهى $


اكيد عزيزتى الانسان بيكون سعيد ومرتاح لما يكون فى حضن انسان تانى بحبة ويبخاف علية


اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

Amira

المهم انها عجبتك

اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

mohand

ازيك ياصاحبى

مش صعبان ولا حاجة

صعبان عليا دة اسم الزوج هههههه


اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

micheal

اكيد يامايكل مفيش اخلى من كدة الحب جنة الحياة على الارض

اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

اجندا حمرا

ربنا يخليكى صديقتى العزيزة اجندا

الحمد الله انها عجبتك

اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

Anonymous

صحيح فى حب للمصلحة بس مش كل الناس كدة اكيد لسة فية خير

اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

monaliza.


نعم ياريت كل الازواج تكون العلاقة بينهما مبنية على الحب


اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

بيسوو


مفيش احلى من كدة اسرار

ياريت الناس كلها تحب بعض

اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

appy

شوفتى الشك بيعمل اية

لو الانسان بطل شك فى الانسان اللى بيحبة الحياة هتكون حاجة تانية خالص


مش صعبان عليا خالص

دة اسم الزوج الله يرحمة هههههه

اشكرك على المررر والمتابعة الجميلة

تحياتى

غير معرف يقول...

داعي للأندهاش أعتدنا علي ذلك ولا نزال صامتين عاجزين

اولا في غياب الرقابه تستباح جميع المحظورات وخاصه للذين لا يدركون ان الله هو الرقيب والحسيب فهناك بعض الشباب الذين تغيب عنهم الرقابه في بيوت خاصه بهم ويفعلون اشنع من ذلك واذا كانو يعون رقابة الله لا يفعلون ذلك
هذا ما هو الا نتيجة تعدد القنوات الأعلا ميةالمفتوحه ( القمر الاوربي ) والنوت المغريه التي تبث على مدار 24 ساعه و التي يتهافت عليها الشباب كالكلاب المسعورة و التي لم تعلمهم الا الهيافة و انعدام الرجولة و الأخلاق.. و هذه هي النتيجة مجرد حيوانات شهوانية سائبة لا بل الحيوانات ربما أكثر وعيا....
وماذا تتوقعون من شاب مراهق يخضع للتحريض الجنسي والاثارة على القنوات الفضائية الهابطة وغيرها التي تنشر العري والاغراء 24 ساعة في اليوم!!!

guy_moon

غير معرف يقول...

بتاع مصلحتة ونفسة والاخرين الى الجحيم بكرة تدور الدنيا علية ويقع على الارض وما تشيلة ولا يوقف جنبة وتواسية الا ناس اصيلة وطيبة زيك يومها يعرف قد اية هو كان انسان انانى ماحبش الا نفسة لانة مش هيشوف يومها حد من اصحابة بتوع نفس الطريق مصلحتى ونفسى كلهم وقت ما يوقع محدش هيسأل علية

أسرار أ/ صعبان عليا



جلس أ/ صعبان عليا مثل كل يوم على مكتبة جلس بعد ان اغلق غرفة المكتب علية حتى لايدخل علية احد سواء كانت زوجتة او بناتة جلس وامسك القلم ونزل على الورق يكتب ما يريد ان يكتب لمدة ساعة لم يترك القلم فيها

وكأنة مرتبط بموعد ويجب ان ينهى ما يريد ان ينهى على الورق قبل انتهاء الوقت. فالنظر لة يشعرك انك تنظر الى طالب فى وقت اداء الامتحان شارد الفكر يفكر ولكن دون ان ينظر الى شىء خلاف الورقة والقلم
------------------------

كان هذا طقس مقدس وغالى عند أ/ صعبان عليا لامجال للتغير فية او عمل شىء اخر فى وقت الجلوس مع الورقة والقلم بعيد عن ماذا يكتب ؟ او ماذا يريد من الكتابة !هى عادة غالية علية وتعود عليها منذ الصغر

وفى يوم حين كان أ/ صعبان عليا فى العمل والبنات فى المدرسة كانت زوجتة موجودة فى البيت وابتدت بكل نشاط عملية تنظيف البيت والغسيل والانهاء سريعا حتى تقوم بعدها بعمل الغذاء
وعند دخولها المكتب الخاص بزوجها للتنظيف فجأة وبدون مقدمات راح عقلها الى مكتبة والدرج الخاص بما يكتب ولا يعلم عنة شىء. اقتربت اكثر من المكتب وملامح الخوف عليها واضحة اكثر من وضوح الشمس
------------------------
وكأن الحظ كان ملازم لها فعند الاقتراب من المكتب وجدت الدرج مفتوح فقد نسى أ/ صعبان عليا ان يغلق الدرج اقتربت اكثر وكلها شوق وسعادة لمعرفة السر الغامض فى حياة زوجها
وعند مسك اول ورقة لترى ما بها دخل عليها زوجها وكأنة افتكر الدرج ونظر الى زوجتة واخذالورقة منها واغلق الدرج بكل قوة ثم نظر لها وقال هذا الدرج مقبرة الاسرار وليس مسموح لكى بمعرفة ما فية الا فى حالة موتى واذا خالفتى ما اقول لن اسامح ولن تظلى زوجتى

خرجت الزوجة من المكتب دون ان تدخل معة فى حديث ونقاش ومرت الايام وتزوجت البنتين ومات الزوج بعدها بسنتين واصبحت الزوجة حزينة على فراق أ/ صعبان عليا فرغم العادة الغريبة التى كان ممارس لها دون انقطاع الا انة كان زوج طيب وحنون وعطوف ولم ترى معة سوى كل شىء حلو وسعيد
-----------------------
زهبت الزوجة الى المكتب مسرعة بعد وفاة زوجها لمعرفة الاسرار التى تسكن هذا الدرج منذ سنين . انها تريد ان تفهم وتعرف ما كان سر عليها ويخفية زوجها عنها ومسكت اول ورقة ورمتها والثانية ورمتها وهكذا كان وضع المئات من الاوراق الموجودة بالمكتب
نظرت الى صورة زوجها وهى تضحك ثم توقفت عن الضحك وبكت عندما رات فى اخر كل صفحة اكتب كل يوم اسماء من احب اكتب حتى لاانسى انى ملزم نحو من احب امى رحمها الله والان زوجتى العزيزة وابنائى الاعزاء ومن يحب لن يخسر من ساعة كل يوم لكتابة اسماء من يحب ليظل الحب كما هو بين حوائط بيتنا الجميل يكون بين جوانب هذة الاوراق

عن الكاتب

Tamer Nabil Moussa الزمان والمكان يتبدلان والفكر والدين يختلفان والحب واحد فى كل مكان /بقلمى انسان بسيط عايش فى هذا الزمان

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

أفكار حرة تامر نبيل