مرحبا بكل الزائرين

مدونتى مدونة عامة الكتابة فيها لاتلتزم بأى قواعد ادبية فهى كتابة بسيطة من القلب الى القلب من دماغى وبقلمى الخشب ت-01225069316

اصدقاء المدونة

الجمعة، مايو 08، 2009

اشرب قهوتك يوم دفنتك


قصة / العيون لاتبكى

الحلقة الثانية

اشرب قهوتك يوم دفنتك





بعد الموقف اللى عملة نعمان مع احسان كانت احسان حزينة اوى وكانت بتفكر ازى ترد الضربة اثنين لنعمان بس كانت حيرانة هتعمل اية ونعمان ديما حذر وصعب تخد علية غلطة لكن رغم دة كانت من وقت موقف نعمان منها كانت بتفكر بحماس فى كيفية رد الضربة الية وكانت مقتنعة انها كدة مش هتكون غلطانة لانة هو اللى بدء والبادى اظلم.



كانت احسان جالسة بمكتبها حزينة وعمالة تفكر دخلت عليها مها احدى الطلاب الموجودين فى مجموعتها واللى لاحظت حزن احسان وخمنت وعرفت السبب وقالت مها ليها يادكتورة احسان مش تزعلى نفسك وان كان على اللى عملة نعمان اكيد هيجى يوم وتخدى حقك. بصت ليها احسان وقالت ايوة عندك حق ودة اللى بفكر فية بس ازى وهنعمل اية. قالت مها ليها ولايهمك سيبى الموضوع دة عليا وانا هخلصة ليكى يادكتورة احسان



قالت ليها احسان انتى بتفكرى فى اية يامها . قالت ليها الحكاية بسيطة خالص اروح لدكتور نعمان فى مكتبة على اساس انى محتاجة استفسار فى المادة اللى بيدرسها وانا خارجة من مكتبة اعمل انى وقعت وطبعا هو هيجى وقتها يقرب منى يشوف حصل ليا اية هنا هديكى رنة على الموبيل وحضرتك تروحى للعميد وانتى فاهمنى هتقولى اية واتفرجى على اللى هيحصل. بصت احسان وقالت ليها يابنت الاية فكرة جامدة خلاص متفقين امتى وقت التنفيذ. قالت مها كمان ساعة من دلوقتى



كان دكتور نعمان لسة قادم من البيت بسيارتة ونزل منها . وهو داخل الى مكتبة عيونة جت على الجنينة اللى على يمين مكتبة شاف بنت ولد فى احضان بعض قرب منهم وصوتة بقى عالى عليهم وقال ليهم ماشاء الله اية دة انتم بتعملوا اية رد الطالب ابدا يادكتور دى بتشتكى ليا من مشكلة وبحاول احلها ليها . قام ضاحك نعمان وقال لية ونبى اية هو حل المشاكل بالاحضان اليومين دول هات انت وهيا الكارنيهات بتاعتكم وتجونى المكتب لما نشوف اخرتها اية البلاوى دى اللى بتحصل بالجامعة . وسبهم ومشى على مكتبة وهم فى حالة خوف من اللى جى واللى هيحصل من دكتور نعمان..



دخل دكتور نعمان مكتبة وطلب الشاى وجلس يجهز فى المحاضرة اللى هيقولها النهاردة وفجأة خبط الباب دخل البنت والولد اللى كان دكتور نعمان اخد منهم الكارنيهات اول ما شافهم قال ليهم اقعدو وقال ليهم تحبة تشربو اية بصو لبعض وقالوا شكرا يادكتور . رد نعمان عليهم شكرا اية هيا دى تيجى اول زيارة ليكم لمكتبى ومش اقوم بالواجب معاكم وبص ليهم بغضب وقال تشربوا اية. ردوا الاثنين شاى وطلب ليهم الشاى وفضل يكلم وياهم وفتح قلبة ليهم وعرف منهم انهم متجوزين عرفى وبعد الجامعة هيكون الجواز رسمى



وهنا ابتدى يوضح ليهم دكتور نعمان اضرار الزواج العرفى ان كان زواج من الاساس ولايوجد زواج رسمى بدون علم الاهل وهنا قال ليهم انا هجى معاكم لبيت الاهالى وهحاول اقرب البعيد واخليكم زوجين بالشرع والعلن وليس فى الخفاء وقال ليهم انتم اية رايكم . وبين الخوف والحيرة والقلق رد الاثنين اللى تشوفة يادكتور نعمان ياريت احنا نتمنى طبعا ومشى الطالبين من عند دكتور نعمان .



خبط الباب ودخلت مها على دكتور نعمان وقالت لية انها عندها استفسار فى المادة وهنا قال ليها دكتور نعمان اتفضلى قولى واتكلمت وقالت وجت تخرج وقعت على الارض واة يارجلى وهنا دكتور نعمان قرب منها مالك قالت لية رجلى بتوجعنى اة يارجلى وهنا فى الوقت دة كانت احسان راحت للعميد وقالت لية ان نعمان وخد بنت المكتب بتاعة وبيحاول يتعدى عليها وخدت العميد وعلى مكتب دكتور نعمان. وهنا دكتور نعمان قال للبنت حاولى توقفى عليها مش عرفت قام فاتح المكت ونادى على الساعى اللى قوام نفذ تعليمات دكتور نعمان وخد البنت على عيادة الجامعة للكشف عليها وهنا مها مش قدرت تتكلم ورضيت باللى حصل



دخلت احسان والعميد على مكتب نعمان وطبعا العميد مش وجد لابنت ولاحاجة وقال لنعمان انا سمعت وجود بنت فى مكتبك وصوتها عالى هو فى اية . هنا قال لية نعمان يافندم ابدا وحكى لية اللى حصل وهنا فهم العميد الموضوع وقال لااحسان ابقى اتاكدى الاول بلاش افترى ومشى العميد واحسان جت تمشى نعمان قال ليها اتفضلى تشربى حاجة قالت لية لا شكرا اشرب قهوتك يوم دفنتك وهنا نعمان قال ليها الله يسامحك وجلس يمارس مهام عملة بمكتبة وان جيت للحق مين على حق

هناك 61 تعليقًا:

ساره يقول...

تصدق يا تامر انا كنت معجبه بالدكتوره احسان بس بعد تصرفها هذا حسيت انها حرام تربي اجيال

المهم ربنا انقذ نعمان من اعمالها الشريره

مش عارفه حاسه ان فى الاخر نعمان راح يتزوج احسان :)

محظوظة يقول...

احسان طلعت مصيبة ههههه

كانت هتودى الرجل فى داهية ربنا سترها بقى المرة دى

سلاموووووووووووز

شمس يقول...

كل دة يطلع من احسان بتاعة العلم فى الدماغ ههههه

بجد كدة فى حاجة غريبة وعايزة حل اصل مفيش حد فيهم على صح ديما

تحياتى

ليلى حسين يقول...

كدة مفيش حد احسن من حد
الاثنين فى مصيدة الاخطاء

باين عليهم بينهم حاجة تربطهم مختفية فى الخلاف دة


تحياتى

قلب ارهقته الاحلام يقول...

ايه ال حصل ف الدنيا نعمان بقي طيب اوي :)

لا بس إحسان زودتها وشكلها هتيجي فوق دماغها المرة دي


شكلهم هيحبوا بعض آخر

دايما صراعات الرجل والانثي تنتهي بالحب

تحياتي ,,

موناليزا يقول...

صدق المثل القائل"امشى عِدل يحتار عدوك فيك"

Ahmed Talk يقول...

ياربنا الولية دي شكلها شرانية اواي

بنا يستر علي الدكتور بتاع ربنا

صدق اللي قال أمشي عدل يحتار عدوك فيه

يا مراكبي يقول...

ممممم

كده فيه تناقض في الشخصيات يا تامر .. في الحقيقة مش ممكن الشيطان يتقلب ملاك مرة واحدة كده

koketa يقول...

زى ما قلت بالظبط



مينفعش احكم غير فى اخر الحلقات



متابعة لباقى الحلقات

شربات يقول...

تصرف غريب من دكتورة جامعة

غيرت راى فيها كدة

تحياتى

yoyo يقول...

صباحك سكر يا تامر

لا لا تحول فظيغ فى الشخصية من النقيض
كدا الدكتور نعمان بقى ملاك مرة واحدة وفجأة كدا و الدكتورة احسان بقت عاملة زى الساحرة الشريرة
هههههههههههههههه
صحيح ان كايدهن عظيم
شغل حريم بقى
عارف الموضوع واخد تيمة القط والفار فى الاحداث بس رغم كدا اعتقد انه فى الاخر ممكن تقلب بحب
يالا هنشوف ايه اخرتها معاهم بقى

تحياتى
يويو

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة يقول...

هههههههههه
الحق علي مها
ههههههههههه

فراشة يقول...

مافيش كلام طبعا نعمان على حق
عشان كده ربنا نجاه
انا كنت حاطه ايدى على قلبى احسن خططتهم الشيطانية تنجح
بس الحمد لله
احلى حاجه انك عملت نهايه غير تقليدية
تحياتى لك تامر
وان جيت للحق نعمان على حق

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم
جميله قووى القصه
دى الجزء التانى ربنا يوفقك يارب ومنتظرين المزيد
معلهش أتأخرت عليك بس غصب عنى كنت بمر بظروف صعبه شويه
تحياتى لك
إيناس

كيكى يقول...

ازيك ياعم الهندى
انت خلاااااااااااااص
اخدت الجنسية
مممممممممممممممممم
اساسا اساسا بقى
الى عملته دة هى ومها تستاهل تاخد على نفوخة ب.........
بس احسن اتكبست فى الاخر
سلام ياهندى
اربط الفيل جنب المدونة
عوووووووووووووو

الفراشة الصغيرة يقول...

ويمكرون ويمكر الله

والله خير الماكرين

بس تصدق احسان دى وحشه من جوه

وسوداويه قووووووووى

ألآسطى بلية يقول...

دكتورة دى ولارئيسة عصابة ههههه

لما نشوف بعد كدة هيحصل اية

تحياتى

Amira يقول...

ياخسارة املى فيكى يااحسان

وانا اللى قولت التغير لااحسن عليها طلعت انا اللى غلط

تحياتى

ياسمين يقول...

إحسان زودتها

وطبعا عيب دكتورة جامعة تفكر بالشكل دة

خلت اية بقى للمراهقين

تحياتى

ياسمين يقول...

إحسان زودتها

وطبعا عيب دكتورة جامعة تفكر بالشكل دة

خلت اية بقى للمراهقين

تحياتى

esraa يقول...

هههههههههه
لأ المره دي فعلا هي غلطانه
وهو اللي علي حق
ماينفعش ان حد يعمل كده مهما حصل اصلا

وردة يقول...

ان جت للحق احسان المرة ديه مش علي حق
ايه لعب العيال ده
طب والبي حتقف تدرس للبنت ديه ازاي
طب لو غلتطت حتعاقبها ازاي
ممكن ساعتها تفضحها عند العميد
وبعدن الاسلوب نفسه مش لذيذ
المرة ديه نعمان يكسب
بس احنا عاوزين نعملهم قاعدة صلح
كده ونهدي النفوس
يمكن
مين عارف
سلام بقي

$ سهى $ يقول...

كدة مفيش حد احسن من حد
الاثنين فى مصيدة الاخطاء

باين عليهم بينهم حاجة تربطهم مختفية فى الخلاف دة


تحيات

ست البنات يقول...

تصرف غريب من دكتورة جامعة

غيرت راى فيها كدة

تحيات

رؤية يقول...

اممممممم
انت شكلك ها تتحيز لنعمان ولا ايه
ومطلع احسان شريرة كدا ليه

لما نشوف مع مين الحق
وعلى مين

تحياتى

غير معرف يقول...

جمالها في واقعيتها .....المزيد


http://2haveagoodjob.blogspot.com/

http://giveupno.blogspot.com/

Nostor Azzuro يقول...

ازيك يا مان

بقالك مدة مش بتشرفنى بالزيارة

مستنى تكملة القصة

حسن حنفى يقول...

هو علشان ترد اللي عمله فيها

تعمل حركه زي دي

وازاي هي تسمع لكلام طالبه زي دي

بدل ما تعلمها وتفهمها ؟

Tamer Nabil يقول...

ساره

احيانا يعتقد الانسان ان بعض الافعال منة رد فعل ولاينظر الى اثرها او نتائجها ودة اللى حصل من احسان وخلنا نحكم عليها بكدة

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

محظوظة

ربنا يسترها ديما

يامحظوظة معانا


نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

شمس

اكيد فى اسباب واكيد فى يوم هنعرفها ههههه

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

شمس

اكيد فى اسباب واكيد فى يوم هنعرفها ههههه

نورت المدونة

تحيات

Tamer Nabil يقول...

ليلى حسين

اكيد بعد كل دة

لازم يكون فى رابط بينهم بس ياترى هو اية

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

قلب ارهقته الاحلام

شكلهم يحبو بعض ممكن والله كل

شىء جايز ومتوقع الحصول

انتظرى القادم

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

موناليزا


كلامك سليم

واتفق معاكى

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

Ahmed Talk

شوفت قد اية نعمان طيب

ههههه

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

يا مراكبي

كلامك سليم بس دة لو كان شيطان مش مجرد انسان والاخطاء منة واردة فى اى وقت

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

koketa


اهلا بيكى كوتيا

وفى كل الحلقات

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

شربات


طبعا تصرف غريب

موافق

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

yoyo

هههههههههه

انا معاكى تقلب فى الافعال بس مش الشخصية وهما الاثنين على فكرة مممم

هتعرفى قدام شوى بقى هههه

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة

عندك حق

مها دى داهية كبيرة ههههه

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

المعلم محمد صاحب المطعم - طعمية سخنة

عندك حق

مها دى داهية كبيرة ههههه

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

فراشة

الحمد الله انها لم تنجح

وهتعرفى قدام لية م ش نجح ت بالظبط

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

عاشقة الأحزان

اهلا بيكى ايناس وربنا يبعد عنك كل شر يارب

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

كيكى

اهم حاجة انها تكبست هههه

الفيل جى ليا عارف رسمة انتى علية

بس على مين

الفيل دة حبيبى هههه


نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

الفراشة الصغيرة


الله اعلم

بلاش نحكم عليها ولا علية دلوقتى

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

ألآسطى بلية


دكتورة

بس لسة بتحاول تكون هههه

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

Amira


انتى مش غلط ولا حاجة

بس احسان تفكيرها راح فى حتى وحشة المرة دى

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

ياسمين


طبعا عيب

لاخلاف على كدة

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

esraa

اكيد واتفق معاكى

تفكير غير سليم منها

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

وردة


قاعدة صلح مرة واحدة

كدة يجى ليهم برد هههه

انا معاكى فى كلامك

وانتظرى الجاى


نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

$ سهى $


اى اختلاف دائم بيكون لية اسباب واكيد هنعرفها

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

ست البنات

تصرف غريب طبعا

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

رؤي


مش تحيز ولاحاجة

انتظرى الجاى بقى هههه

نورتى المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

Anonymous

ربنا يخليك

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

Nostor Azzuro

اهلا بيك ياصاحبى

من فترة كنت غايب عن التدوين

ان شاء الله هزورك

نورت المدونة

تحياتى

Tamer Nabil يقول...

حسن حنف

اكيد معاك فى كلامك

ودة تصرف غريب وما يصحش من مربية اجيال

نورت المدونة

تحياتى

غير معرف يقول...

مجهود رائع

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

غير معرف يقول...

مجهود رائع

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

Tadwina يقول...

مرحبا / تامر
لقد اثارت مدونتك "افكار حرة من دماغي" اعجاب كل العاملين في تدوينة دوت كوم وبشخصيتها نعمان واحسان.
وبعد عمل تقييم من قبل تدوينة دوت كوم لجميع المدونات المصرية نبلغك بأن بعد اضافة مدونتك إلى تدوينة دوت كوم قام العديد من القراء بالاطلاع على مدونتك الشيقة والجميله المليئة بالخواطر لذا ترجو منك اسرة تدوينة دوت كوم بمراسلتنا للأهمية على
Tadwina@gmail.com
حتي نتمكن من ارسال البانر الخاص بنا لوضعه على الصفحة الرئيسية حتى يتمكن العديد من القراء في مصر والدول العربية بالاطلاع على مدوناتك المستحدثة
يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/165

مع خالص الشكر
فريق عمل تدوينة دوت كوم
www.tadwina.com

غير معرف يقول...

الموسيقى
المكياج
الأزياء
حواء
الاغاني
تامر حسني
اخبارالفن
صور
البرامج
افلام
العاب
بلوتوث
المناهج تعليمية
مطبخ
العروس