recent

آخر الأخبار

recent
recent
جاري التحميل ...
قمرينيقول...

الاطفال عايزة اجابة على كل شىء يلفت نظرها واكبر غلط ان الاباء تعطى لهم اجابة غير صحيحية

قصة جميلة تامر عبرت فيها عن شوق الطفل للمعرفة

تحياتى

وصف الاحساسيقول...

مشكله اﻻهل انهم بيقولو اي كﻻم لوﻻدهم عشان ما يفتحوش عينيهم
مش عارفين ان الطفل فكره مش بيقف عند اﻻجابه الناقصه دي وبيفاجا الكل بتصرفات كان اصلها عدم قول الحقيقه كامله او مرضيه
بس برده براءه اﻻطفال اجمل شيء في الدنيا
ضحكت اوي علي الشيخ احمد بقي قليل اﻻدب
قصه جميله فعلا
تحياتي

محظوظةيقول...

الشيخ احمد بقى قليل الادب هههههههه

قصة حلوة ياعم تامر المفروض صح نجاوب على اطفل اجابة مقنعة وصحيحة عشان ما نتهوة ونخلية يغلط او يشوف مصادر تانية


سلاوزززززززززززززززززززز

SaRaيقول...

قصة اكثر من رائعة تامر مشكلة الاباء والامهات انهم ينحرجون امام اسئلة الاطفال ولكن هذا الاحراج والرد بطريقة مناسبة تجعل الطفل يتعلم الكذب والوقوع فى الاخطاء.
يجب ان يكون الرد صحيح وبطريقة تناسب طبيعة وفهم الطفل

تحياتى

الملكة هنديقول...

قصة جميلة ياتامر

الاطفال اى شىء ولو بسيط يلفت انتباهم على طول

تحياتى

بسمة الورد عطر المشاعريقول...

ما اجمل الطفوله والبرائه وحديثهم الممزوج بالحرية والتلقائية

راق لى تواجدى فى مدونتك هذا المساء واستمتاعى بحديثك الصادق الصافى من القلب احسسته فعلا

دمت بكل خير ونقاء اخى

أمل م.أيقول...

ههههههه
ضحكتني كتير يا تامر
بجد احيانا نهرب من اسئلة ابنائنا
باجابات غير منطقية
علهم يسكتون
ثم نتفاجئ عندما نجد انهم احتفظوا
بهذه الاجابات كي يحرجونا فيها
في وقت اخر
اذكر ان ابني جنني يسألني عندما يشاهد
حفلة زفاننا انا وابوه اين هو
لدرجة انه بكى ذات مرة وهو يقول لي
اين انا لماذا لا اظهر في الفيديو
هل تركتيني في البيت وذهبتي انتي وابي وحدكما
وانا احاول ان ابحث عن اجوبة منطقية
دون جدوى

لك مني خالص الود
كن بخير دوما يا رب

هبة فاروقيقول...

حلوه حكايه الشيخ احمد
اكيد اتعلمت حاجات كثير ان لما حد من اولادك يسألك تجاوبه باقرب اجابه للحقيقه
تحياتى استمتعت معك وبحكاياتك

نورألآيمانيقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

قصة رائعة اخى تامر

يجب على الاباء توضيح الصورة

الى الاطفال بطريقة بسيطة

تتناسب مع عمرهم

وتكون اجابة صحيحة

جزاك الله خير

$ سهى $يقول...

قصة كتير حلوة

وضحكت من قلبى فبها

تسلم تامر

تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

قمرين

عندك حق فى كلامك وياريت الاباء تراعى حاجة زى كدة

منور المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

وصف الاحساس

عندك حق وصف بس لازم يكون فى اجابة للطفل وتكون منلسبة للمرحلة العمرية اللى هو فيها

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

محظوظة


صح الكلام محظوظة تسلمى

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

SaRa


كلامك سليم سارة

واتفق معاكى

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

الملكة هند

الله يخليكى هند

تسلمى

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

بسمة الورد


صح بسمة الطفولة اجمل ايام فى حياتنا

الله يخليكى

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

أمل م.أ


صحيح هو كان فين ابنك وقت الفرح ههههههه

عندك حق امل

بس لازم نجاوب علية بطريقة تناسب المرحلة العمرية اللى هو فيها

وتكون الاجابة صح

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

هبة فاروق

اكيد لازم نتعلم من تجاربنا وتجارب الاخرين لكى نكون على بينة

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

نورألآيمان


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

كلامك صح واتفق معاكى

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

Tamer Nabil Moussaيقول...

$ سهى $


الله يخليكى سهى

ربنا يسعدك

منورة المدونة

مع خالص تحياتى

شرباتيقول...

قصة اكثر من رائعة تامر مشكلة الاباء والامهات انهم ينحرجون امام اسئلة الاطفال ولكن هذا الاحراج والرد بطريقة مناسبة تجعل الطفل يتعلم الكذب والوقوع فى الاخطاء.
يجب ان يكون الرد صحيح وبطريقة تناسب طبيعة وفهم الطفل

تحياتى

دكتور لغة العيونيقول...

قصة قيمة

الاطفال كنز للمعرفة وحب الاستطلاع عندهم عامل مستمر

تحياتى

بنوتةيقول...

ما اجمل الطفوله والبرائه وحديثهم الممزوج بالحرية والتلقائية
قصة رائعة

تحياتى

بنوتةيقول...

ما اجمل الطفوله والبرائه وحديثهم الممزوج بالحرية والتلقائية
قصة رائعة

تحياتى

عم الشيخ أحمد

عندما نكون صغار يلفت نظرنا كل حدث يحدث امامنا ويثير الانتباة. ونسأل ونستفسر وندخل فى دائرة نقاش لاتنتهى داخل نطاق مجتمعنا الصغير ولانهدى ونرتاح الا بعد الحصول على اجابة مقنعة من الكبار ترضينا وترضى عقولنا الصغيرة ونكون بها وضعنا ايدينا على اجابة السؤال واللغز الذى يحيرنا ولفت الانتباة فى لحظة ما.

اتذكر استاذ احمد ناصر كان جار لنا وكانت وظيفتة مهندس معمارى كان رجل طيب ومحترم ومتدين . يذهب الى المسجد فى كل صلاة وكان يوم الجمعة نذهب الى المسجد نجدة هناك يصلى. فأصبح استاذ احمد ناصر فى نظرنا رجل صالح وكنا نطلق علية عم الشيخ. وعندما كنا ننادى علية بها كان يبتسم ويرد علينا.

رغم انة كان شاب فى منتصف العشرينات. وكان فى اى فرح او عزاء يكون موجود عم الشيخ احمد وكان محبوب من جميع الجيران فى الشارع الذى نسكن فية


وفى يوم اتى الشيخ احمد الى بيتنا وكان يعزم اسرتى على الفرح واسرتى تبارك لة وربنا يتمم بخير


وذهبنا الى الفرح لنجد الشيخ احمد جالس على كرسى وبجانبة العروسة وماسك ا يدها وقام بالرقص معاها ونحن الصغار ننظر ونتضحك ونقول الشيخ احمد بقى شيخ قليل الادب . سمعنا احدى الافراض واخذ يشرح لنا ما هو الجواز وانة شرع الله والشيخ احمد لم يفعل شىء غير صحيح


وكان يوم زواج الشيخ احمد يوم خميس واتى يوم الجمعة وجلسنا فى المسجد ننتظر الشيخ احمد ولكنة لم ياتى. وذهبت الى امى وقولت لها لماذا لم يذهب الشيخ احمد الى الصلاة ؟ فقالت لى امى,, انة عريس جديد واليوم يوم صبحيتة وهنروح نبارك لية بليل. نظرت الى امى مرة اخرى وقولت يعنى اية صبحيتة.. قالت لى امى يعنى اول يوم يعدى علية بعد الجواز



وفى يوم كنانلعب فوق سطح منزلنا انا واصحابى الصغار ووجدنا الشيخ احمد يحضن العروسة ويقبلها . ضحكناو الى امى ذهبنا وقولنا لها ااننا شاهدنا الشيخ احمد يعمل حاجة عيب مع العروسة. فنظرت امى لنا وقالت عيب ازى ولم نستطيع ان نطلق الكلام وذهبنا وكتبنا ما شاهدنا فى ورقة.

وذهبنا الى امى مرة اخرى اعطيناها الورقة ونحن نبتسم وقرات امى الورقة وابتسمت . ونادت علينا وقالت لايوجد عيب ولاحاجة الشيخ احمد عروستة تعبانة وكان لازم يحضنها عشان تخف. نظرنا الى امى ونحن غير مصدقين كيف يكون بالحضن والبوس علاج المريض التعبان. لكن امى نهت الحوار بينا على هذة الاجابة


وفى يوم كانت فوفة صحبتى تعبانة ناديت عليها وقولت لها يجب عشان تخفى بسرعة ان احضنك وابوسك زى ما الشيخ احمد عمل مع عروستة التى كانت تعبانة مثلك. وحضنت فوفة وجلست اقبل فيها الى ان دخلت علينا امى.وراتنا وقالت لنا ماذا تفعلون؟ فقولت لها. فقالت هذا غير صحيح . فردينا عليها انت قولتى لنا ان البوس والحضن يشفى المريض

ابتسمت امى وقالت نعم ولكن عندما يكون عريس مع عروستة غير كدة يكون الشفاء عند الطبيب.وقالت لنا اوعو تعملو كدة تانى كدة عيب وربنا هيوديكم النار. فقولنا لها لن نفعل هذا مرة اخرى الا بعد الجواز مثل الشيخ احمد.

عن الكاتب

Tamer Nabil Moussa الزمان والمكان يتبدلان والفكر والدين يختلفان والحب واحد فى كل مكان /بقلمى انسان بسيط عايش فى هذا الزمان

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

أفكار حرة تامر نبيل