recent
أخبار ساخنة

الغربة صعبة


كدة خلاص مش قادرة حرام عليك انت مش متصور انا بتعذب قد اية وبموت فى اليوم خمسين الف مرة وانت بعيد ملعونة الفلوس اللى تفرق بين قلبين نغمسها بعيش وملح بس نكون مع بعض نربى العيال سوى الحمل عليا تقيل ياعادل ثلاث سنين تيجى زى الضيف اسابيع وترجع للغربة وتسبنى للهم والمسؤلية الكبيرة دى خلاص ما بقتش قادرة عليها لوحدى العيال بتكبر والحمل بيزيد عليا
-----------------------------------------
يعنى اعمل اية ياهانم هو انا بتغرب وبعمل كل دة عشان مين مش عشانك وعشان العيال هو انا كل اجازة لازم تنكدى عليا وتحكى نفس الكلام نفس الاسطوانة حرام عليكى انتى وقدرى اللى انا فية يعنى فاكرنى مبسوط بالوضع دة يعنى ارجع ونشحت على العيال الحياة هنا بقت صعبة ولازم اعمل قرشين ينفعونا فى الزمن المهبب دة انا ان كان عليا عايز اكون معاكى ومع العيال على طول بس لازم نأمن مستقبلهم لازم العيال تعيش فى مستوى كويس عايز اعمل ليهم كل حاجة احنا اتحرمنا منها
-------------------------------------------
ولاامتة ياعادل هنعيش كدة طيب خدنا معاك وهو نبقى مع بعض وندخل العيال المدارس هناك وتبقى كدة اتحلت المشكلة وينلم شملنا افضل من الوضع اللى احنا فية دة قولت اية اية رايك مش كدة احسن
--------------------------------------------
ياهانم انت فاكرة انا عايش فى الجنة هناك ولا فية هناك كنز وانا بغرف منة وابعت ليكم دة انا يعلم ربنا عايش فى حالة تقشف وبصرف القرش بحساب لان هناك الاسعار النار بس الفرق عن هنا فرق العملة وكمان انا عايش مع اكثر من واحد فى شقة واحدة يعنى الاكل والشرب ومتطلبات الحياة هناك مشتركة عشان اقدر اوفر قرشين اخر السنة انتى لو جيتى فاكرة هقدر اجر شقة ليكم دى اقل شقة بالشىء الفلانى دة غير الاكل والشرب ومدارس العيال يعنى المرتب لو قضى هيكون يادوب على قد المصاريف يعنى كأنك يابوزيد ما اية ياهانم ونبى بقى بلاش احلامك دى لااحسن انا طهقت خلاص انا خارج عايزة حاجة
-----------------------------------------------
جلست وضعت ايدها على خدها وكانت حزينة ولاتعرف ماذا تفعل داخل منها ترى ان كلامة منطقى ولكن هذا المنطق لايريح قلبها ونفسيتها المتعبة من هذا الوضع ياترى حد عندة حل ليها ولعادل؟؟؟
author-img
Tamer Nabil Moussa

تعليقات

78 تعليقًا
إرسال تعليق
  • بنوتة photo
    بنوتةالخميس, مارس 22, 2007

    الامر رغم انة فية حيرة وصعب الاختيار

    بس انا شايفة ان بيتة وعيالة احق بية وكفاية علية

    السنين اللى فاتت العيال محتاجين لااب لانة لية دور كبير فى التربية

    بجوار الام

    حذف التعليق
    • albida photo
      albidaالخميس, مارس 22, 2007

      هى مشكلة صعبة جدا وبقت منتشرة كتير فى مجتمعنا
      بس هى مقدمهاش حل غير أنها تصبر شوية لحد لما عادل يعمل قرشين وبعدين يبقى يرجع يستقر فى مصر

      manal

      حذف التعليق
      • Amira photo
        Amiraالخميس, مارس 22, 2007

        احنا بقينا فى زمن ما يعلم بية الا ربنا الفلوس صبحت اهم حاجة وقبل اى حاجة تانية


        ربنا يدى كل محتاج

        وبقول لااخ عادل ارجع ورب هنا رب هناك

        حذف التعليق
        • ألآسطى بلية photo
          ألآسطى بليةالخميس, مارس 22, 2007

          مشكلة فعلاا بس مفهاش حاجة تصبر شوى وتستحمل

          هتتعب صحيح فى بس هتستريح فى الاخر

          حذف التعليق
          • غير معرفالخميس, مارس 22, 2007

            مشكلة عادل او غيره انه لما بيجمع شئ مش بيحب يرجع
            يقولك البحر بيحب الزيادة
            لكن لو كل واحد جمع اللي هو عايزه ورجع لبلده وبيته هيبقي احسن

            وبعدين هيرجع ليا يا تامر
            صدقني هناك احسن
            بهلدة الغربة احسن من بهدلة الوطن
            علي الاقل مش هتستغرب من بهدلة الغربة عشان جاية من غريب
            ما بالك من الاهل

            خليه يشتغل شغلانه تانية
            او يروح ينتحر
            هو اصلا اتجوز ليه من الاول
            مش اد المسئولية مش يتجوز من اصله

            حذف التعليق
            • محظوظة photo
              محظوظةالخميس, مارس 22, 2007

              مش عارفة اقول اية فى المشكلة دى

              بس حرام يسيب اكثر من كدة مراتة اكيد هيا محتاجة لية يبقى جنبها

              كفاية الفترة اللى فاتت

              ويرجع افضل واكرم

              حذف التعليق
              • دكتور لغة العيون photo
                دكتور لغة العيونالخميس, مارس 22, 2007

                مشكلة فعلا ياتامر الامر دة يكون اكثر تعقيد لان كل طرف شايف المصلحة فى اتجاة معاكس لااخر


                هو سافر عشان خاطر يعمل قرشين طبعا كان بالاتفاق بينهم بس لما الامر طول هيا تعبت


                وابتدت تشعر بالغربة جواها وعايزة انة يرجع وهو شايف ان لسة ودة مش وقت الرجوع

                الامر عايز دراسة من الطرفين ولازم يكون فية تضحية وتنازل عشان الموضوع يتحل على خير

                حذف التعليق
                • غير معرفالخميس, مارس 22, 2007

                  عارف دى ممكن تكون بداية لوجود خلاف ومشاكل وممكن تكون النتيجة مش فى صالح اى طرف

                  لو فضل كل واحد فيهم متمسك بموقفة
                  لازم يكون فى محاولة لتقريب المسافة بينهم

                  عشان الامور لاتتطور اكثر

                  حذف التعليق
                  • غير معرفالخميس, مارس 22, 2007

                    انا شايفة انة يرجع

                    الفلوس مش كل حاجة هتعمل لية اية لما حد من العيال يتفسد ولايمشى مشى مش كويس


                    ومدام سافر كم سنة اعتقد يعود ويعمل اى مشروع صغير لو بقالة

                    حذف التعليق
                    • شربات photo
                      شرباتالجمعة, مارس 23, 2007

                      مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                      مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                      ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                      حذف التعليق
                      • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                        مش عارفة اقول اية فى المشكلة دى

                        بس حرام يسيب اكثر من كدة مراتة اكيد هيا محتاجة لية يبقى جنبها

                        كفاية الفترة اللى فاتت

                        ويرجع افضل واكرم

                        حذف التعليق
                        • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                          الامر محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية


                          هو سافر بناء على اتفاق بينهم وهى رضيت يبقى تصبر شوى لحد ما يعمل قرشين


                          ولازم هو يقدر مراتة لانها ليها حقوق علية

                          حذف التعليق
                          • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                            انا بتضايق لما اشوف ان مشكلة بتحصل والسبب الفلوس

                            صحيح هيا وسيلة لتحقيق غاية مهمة ومحددة لاانسان بس هيا مش كل حاجة


                            خلاص سافر كم سنة وعمل قرشين يحمد ربنا ويخلية وسط العيال اللى كل ما بتكبر محتاجة لية

                            حذف التعليق
                            • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                              مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                              مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                              ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                              حذف التعليق
                              • لسة نونة photo
                                لسة نونةالجمعة, مارس 23, 2007

                                البيت ومراتة والعيال

                                دة الاختيار الصحيح


                                فلوس اية ونيلة اية

                                هيعمل بيها اية لما واحد يدمن المخدرات ولا وحداة تمشى فى الطريق الغلط


                                الرجوع حل وقرار سليم

                                حذف التعليق
                                • Tamer Nabil Moussa photo
                                  Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                  بنوتة

                                  الامر رغم انة فية حيرة وصعب الاختيار

                                  بس انا شايفة ان بيتة وعيالة احق بية وكفاية علية

                                  السنين اللى فاتت العيال محتاجين لااب لانة لية دور كبير فى التربية

                                  بجوار الام

                                  -----------------

                                  انتى مع المراة عايزة عادل يرجع ودة كلام جميل ومنطقى بس الظروف اللى هما فيها لايقدر على تصوبرها سوى هم

                                  اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                  تحياتى

                                  حذف التعليق
                                  • Tamer Nabil Moussa photo
                                    Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                    منال

                                    هى مشكلة صعبة جدا وبقت منتشرة كتير فى مجتمعنا
                                    بس هى مقدمهاش حل غير أنها تصبر شوية لحد لما عادل يعمل قرشين وبعدين يبقى يرجع يستقر فى مصر

                                    ------------


                                    انتى النصف التانى للمشكلة وهو راى صحيح ايضا المشكلة ان الطرفين كل واحد فيهم انا شايف انة صح لكن ازى يكون الاتقاق على حل المعضلة دى هيا دى مربط الفرس
                                    اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                    تحياتى

                                    حذف التعليق
                                    • Tamer Nabil Moussa photo
                                      Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                      Amira
                                      احنا بقينا فى زمن ما يعلم بية الا ربنا الفلوس صبحت اهم حاجة وقبل اى حاجة تانية


                                      ربنا يدى كل محتاج

                                      وبقول لااخ عادل ارجع ورب هنا رب هناك ---------------------

                                      الفلوس مش هدف هيا وسيلة يقدر بيها يحقق الانسان اللى هو عايزة يعنى رغم انها من الناحية النظرية ليس لها قيمة بس لايمنع ان عدم وجودها هيسبب مشاكل كتير


                                      اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                      تحياتى

                                      حذف التعليق
                                      • Tamer Nabil Moussa photo
                                        Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                        هانى

                                        مشكلة فعلاا بس مفهاش حاجة تصبر شوى وتستحمل

                                        هتتعب صحيح فى بس هتستريح فى الاخر

                                        -----------------

                                        جميل الصبر بس مش كل انسان لية القدرة على الصبر وان حصل على راى الست للصبر حدود

                                        اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                        تحياتى

                                        حذف التعليق
                                        • Tamer Nabil Moussa photo
                                          Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                          smraa alnil

                                          مشكلة عادل او غيره انه لما بيجمع شئ مش بيحب يرجع
                                          يقولك البحر بيحب الزيادة
                                          لكن لو كل واحد جمع اللي هو عايزه ورجع لبلده وبيته هيبقي احسن

                                          وبعدين هيرجع ليا يا تامر
                                          صدقني هناك احسن
                                          بهلدة الغربة احسن من بهدلة الوطن
                                          علي الاقل مش هتستغرب من بهدلة الغربة عشان جاية من غريب
                                          ما بالك من الاهل

                                          خليه يشتغل شغلانه تانية
                                          او يروح ينتحر
                                          هو اصلا اتجوز ليه من الاول
                                          مش اد المسئولية مش يتجوز من اصله

                                          ---------------

                                          انا معاكى انجوج فية ناس غير قنوعة ولايملى عنيها الا التراب بس محدش يعرف هو عمل اية فى الفترة اللى فاتت وكمان كما نقول كل واحد ادرى بظروفة


                                          هى صحيح بهدلة وغربة بغربة
                                          بس مش كل الناس بنفس التفكير والنظرة الى هذا الامر من منطلق سياسيى او اقتصادى فية ناس رغم كل شىء حضن الوطن عندهم حتى لو كلة شوق افضل واحن عليهم


                                          هو اتجوز لانة فعلاا قد المسئولية بس عايز يحسن مستواة ودة مش عيب انوووج جت لية فرصة وكان بالاتفاق بينهم يضيعها

                                          حرام نحكم علية لالانتحار يعنى هنكون احنا مع الظروف علية الموضوع عايز حل وبالاتفاق بين الطرفين لان كل طرف حجتة وكلامة سليم لاغبار علية

                                          اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                          تحياتى

                                          حذف التعليق
                                          • Tamer Nabil Moussa photo
                                            Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                            محظوظة

                                            مش عارفة اقول اية فى المشكلة دى

                                            بس حرام يسيب اكثر من كدة مراتة اكيد هيا محتاجة لية يبقى جنبها

                                            كفاية الفترة اللى فاتت

                                            ويرجع افضل واكرم

                                            -------------------


                                            صحيح هيا محتاجة لية وهو كمان محتاج ليها بس الظروف دى ونظرة كل منهما الى الامر عايز حل بالتفاهم

                                            اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                            تحياتى

                                            حذف التعليق
                                            • Tamer Nabil Moussa photo
                                              Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                              انا مين

                                              مشكلة فعلا ياتامر الامر دة يكون اكثر تعقيد لان كل طرف شايف المصلحة فى اتجاة معاكس لااخر


                                              هو سافر عشان خاطر يعمل قرشين طبعا كان بالاتفاق بينهم بس لما الامر طول هيا تعبت


                                              وابتدت تشعر بالغربة جواها وعايزة انة يرجع وهو شايف ان لسة ودة مش وقت الرجوع

                                              الامر عايز دراسة من الطرفين ولازم يكون فية تضحية وتنازل عشان الموضوع يتحل على خير

                                              ------------------

                                              جبت المفيد الامر عايز تضحية وااتفاق بينهم على حل وسط يرضى الطرفين نقول معاهدة وبها بعض البنود كلام سليم
                                              اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                              تحياتى

                                              حذف التعليق
                                              • Tamer Nabil Moussa photo
                                                Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                عادل فريد
                                                عارف دى ممكن تكون بداية لوجود خلاف ومشاكل وممكن تكون النتيجة مش فى صالح اى طرف

                                                لو فضل كل واحد فيهم متمسك بموقفة
                                                لازم يكون فى محاولة لتقريب المسافة بينهم

                                                عشان الامور لاتتطور اكثر

                                                ----------------

                                                طبعا لازم يكون مسافة للتقريب منهم وحل وسط يرضى الطرفين انا شايف ان دة هو الكلام السليم


                                                اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                تحياتى

                                                حذف التعليق
                                                • Tamer Nabil Moussa photo
                                                  Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                  اسماء عفيفى

                                                  انا شايفة انة يرجع

                                                  الفلوس مش كل حاجة هتعمل لية اية لما حد من العيال يتفسد ولايمشى مشى مش كويس


                                                  ومدام سافر كم سنة اعتقد يعود ويعمل اى مشروع صغير لو بقالة

                                                  -----------------

                                                  ممكن بس ياترى هو معاة اللى يفتح مشروع زى دة مجرد بقالة ولو معاة يضيع الفلوس فى مشروع طيب لو خسر يعمل اية

                                                  اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                  تحياتى

                                                  حذف التعليق
                                                  • Tamer Nabil Moussa photo
                                                    Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                    شربات

                                                    مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                                                    مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                                                    ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                                                    -------------------
                                                    حل كويس انا شايف ان الموضوع لة الكثير من الحلول المهم الاتفاق بين الطرفين على حل مرضى ليهم هما الاثنين

                                                    اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                    تحياتى

                                                    حذف التعليق
                                                    • Tamer Nabil Moussa photo
                                                      Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                      شربات

                                                      مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                                                      مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                                                      ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                                                      -------------------
                                                      حل كويس انا شايف ان الموضوع لة الكثير من الحلول المهم الاتفاق بين الطرفين على حل مرضى ليهم هما الاثنين

                                                      اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                      تحياتى

                                                      حذف التعليق
                                                      • Tamer Nabil Moussa photo
                                                        Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                        عين الحياة


                                                        مش عارفة اقول اية فى المشكلة دى

                                                        بس حرام يسيب اكثر من كدة مراتة اكيد هيا محتاجة لية يبقى جنبها

                                                        كفاية الفترة اللى فاتت

                                                        ويرجع افضل واكرم

                                                        ------------------

                                                        رايك من راى محظوظة.

                                                        صحيح هيا محتاجة لية وهو كمان محتاج ليها بس الظروف دى ونظرة كل منهما الى الامر عايز حل بالتفاهم

                                                        اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                        تحياتى

                                                        حذف التعليق
                                                        • Tamer Nabil Moussa photo
                                                          Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                          Allah`s Slave

                                                          الامر محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية


                                                          هو سافر بناء على اتفاق بينهم وهى رضيت يبقى تصبر شوى لحد ما يعمل قرشين


                                                          ولازم هو يقدر مراتة لانها ليها حقوق علية

                                                          -------------

                                                          التقدير بين الطرفين والاتفاق على طريق هو دة الكلام بس هل كل الناس نظرتها لاامور بتكون زى بعضها انا عن نفسى مقتنع بالحل دة
                                                          اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                          تحياتى

                                                          حذف التعليق
                                                          • Tamer Nabil Moussa photo
                                                            Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                            Liberté


                                                            انا بتضايق لما اشوف ان مشكلة بتحصل والسبب الفلوس

                                                            صحيح هيا وسيلة لتحقيق غاية مهمة ومحددة لاانسان بس هيا مش كل حاجة


                                                            خلاص سافر كم سنة وعمل قرشين يحمد ربنا ويخلية وسط العيال اللى كل ما بتكبر محتاجة لية

                                                            ------------------


                                                            كلام جميل واتفق معاك البيت محتاج لية على الاقل الفلوس تتعوض

                                                            اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                            تحياتى

                                                            حذف التعليق
                                                            • Tamer Nabil Moussa photo
                                                              Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                              امرأة مؤجلة

                                                              مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                                                              مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                                                              ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                                                              --------------------

                                                              حل كويس انا شايف ان الموضوع لة الكثير من الحلول المهم الاتفاق بين الطرفين على حل مرضى ليهم هما الاثنين

                                                              اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                              تحياتى

                                                              حذف التعليق
                                                              • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                لسة نونة

                                                                البيت ومراتة والعيال

                                                                دة الاختيار الصحيح


                                                                فلوس اية ونيلة اية

                                                                هيعمل بيها اية لما واحد يدمن المخدرات ولا وحداة تمشى فى الطريق الغلط


                                                                الرجوع حل وقرار سليم

                                                                --------------------
                                                                ياسلام عليكى نونة كلامك حكم انتى جتى على جزىء مهم وهو ضياع افراد الاسرة فى غياب الحزم المثل فى الاب لان فعلاا الامر مهما كان المهمة دى صعبة على الام لوحدها وحتاجة للزوج للتوجية والارشاد

                                                                اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                تحياتى

                                                                حذف التعليق
                                                                • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                  Tamer Nabil Moussaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                  لسة نونة

                                                                  البيت ومراتة والعيال

                                                                  دة الاختيار الصحيح


                                                                  فلوس اية ونيلة اية

                                                                  هيعمل بيها اية لما واحد يدمن المخدرات ولا وحداة تمشى فى الطريق الغلط


                                                                  الرجوع حل وقرار سليم

                                                                  --------------------
                                                                  ياسلام عليكى نونة كلامك حكم انتى جتى على جزىء مهم وهو ضياع افراد الاسرة فى غياب الحزم المثل فى الاب لان فعلاا الامر مهما كان المهمة دى صعبة على الام لوحدها وحتاجة للزوج للتوجية والارشاد

                                                                  اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                  تحياتى

                                                                  حذف التعليق
                                                                  • بنت البلد photo
                                                                    بنت البلدالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                    ربنا معاهم مشكلة بجد

                                                                    بس لازم الاثنين يكون قلبهم على بعض

                                                                    وخير الامور الوسط

                                                                    حذف التعليق
                                                                    • الامير سلطان بهنسى سلطان عدو المراة photo

                                                                      كل شىء بالتفاهم يتحل

                                                                      وكمان لازم يكون فية تقدير من الطرفين

                                                                      للموقف دة والحل الاقرب اللى ما فية خسارة كبيرة نختارة

                                                                      حذف التعليق
                                                                      • sad heart photo
                                                                        sad heartالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                        الامر رغم انة فية حيرة وصعب الاختيار

                                                                        بس انا شايفة ان بيتة وعيالة احق بية وكفاية علية

                                                                        السنين اللى فاتت العيال محتاجين لااب لانة لية دور كبير فى التربية

                                                                        بجوار الام

                                                                        حذف التعليق
                                                                        • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                          السلام عليكم
                                                                          مشكلة فعلاا لكن رب الاسرة لو دور كبير فى التربية لاغنى عنة حنى وجود الام لان الامر متوزع بينهم


                                                                          كفاية الفترة اللى فاتت وعلية يرجع لبيتة يصونة ويخد بالة منة افضل

                                                                          حذف التعليق
                                                                          • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                            مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                                                                            مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                                                                            ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                                                                            حذف التعليق
                                                                            • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                              الانسان دائما يسعى وراء المادة وهيدى ليس فية عيب بس اهم شىء لايؤثر على اشياء تهمنا اخرى


                                                                              يكفى ما كان وعلية العودة والحياة بين احضان اسرتة

                                                                              حذف التعليق
                                                                              • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                                مشكلة فعلاا بس مفهاش حاجة تصبر شوى وتستحمل


                                                                                هتتعب صحيح بس هتستريح فى الاخر


                                                                                يعنى الرجل بيعمل كل دة عشان مين مش عشانها

                                                                                يعنى يجلس جنبها وياكلوا زلط

                                                                                حريم يقرف

                                                                                حذف التعليق
                                                                                • SaRa photo
                                                                                  SaRaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                                  مشكلة صعبة جدا وبقت منتشرة كتير فى مجتمعنا
                                                                                  بس هى مقدمهاش حل غير أنها تصبر شوية لحد لما عادل يعمل قرشين وبعدين يبقى يرجع يستقر فى مصر


                                                                                  الامر محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية

                                                                                  حذف التعليق
                                                                                  • micheal photo
                                                                                    michealالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                                    الصراع الدائم و الابدي بين الماده و العاطفه
                                                                                    تحياتي لك يا تامور

                                                                                    حذف التعليق
                                                                                    • غير معرفالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                                      حوار واقعي للغاية
                                                                                      وانا عشت نفس الحوار ده بالتفصيل
                                                                                      وربما وانا أقرأ الحوار شعرت أنه حواري أنا وزوجتي تماما
                                                                                      ولكن ما باليد حيلة
                                                                                      لعل الغد يكون أفضل من اليوم
                                                                                      ووطنك هو اللي تقدر تحقق فيه احلامك

                                                                                      حذف التعليق
                                                                                      • walaa photo
                                                                                        walaaالجمعة, مارس 23, 2007

                                                                                        امممممم ايه دا يا تامر،، انت جايب كلام الطرفين صح جدا

                                                                                        الزوجة طبعا مسئولية كبيرة بتتحملها بمفردها،، اما الزوج فهو كمان يعني الغربة مش سهلة ابدا ..

                                                                                        تعرف اعتقد ان القضية ايل بتناقشها هنا في الغالب بتختم زي ما انت اشرت كده بالظبط .. واعتقد انها كمان حلها لسه ما اتوجدش .. يعني زي فيلم عربي نهايته مفتوحة .. نهاية تختلف من فرد لاخر حسب اولوياته

                                                                                        المشكلة ان في ناس فعلا الغربة بتسرق عمرها كله،، وده مش صح ..لان اولاده في الغالب مش هيسامحوه حتى وهما عارفين ان غربته انما كانت علشانهم،، يعني مش بس زوجته

                                                                                        تحياتي

                                                                                        حذف التعليق
                                                                                        • tota photo
                                                                                          totaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                          تامر
                                                                                          بتشاركنا دايما معاك فى القصص بتخلينا نفكر معاك ودى مشاركة ايجابية
                                                                                          مشكلة عادل قريبة من كل بيت مصرى
                                                                                          نفس الحوار سمعناه واحنا بين اب وام عندهم نفس المعاناه
                                                                                          الحل ان عادل بيستمر فى حياته وبيتحامل على نفسه سنين بتعدى
                                                                                          وهى بتقوم بدور الاب والام والابناء بيعتادو الوضع وبيكون طبيعى لان بمنتهى البساطة تحولت القصة الى وض متكرر وتقبله المجتمع من سنوات
                                                                                          هو ده فكرى فى الحقيقة مش فكر هو الواقع اللى انا مريت به ونتيجته مكنتش قاسية قوى كده
                                                                                          تحياتى

                                                                                          حذف التعليق
                                                                                          • غير معرفالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                            انا شايفة انة يرجع

                                                                                            الفلوس مش كل حاجة هتعمل لية اية لما حد من العيال يتفسد ولايمشى مشى مش كويس


                                                                                            ومدام سافر كم سنة اعتقد يعود ويعمل اى مشروع صغير لو بقالة

                                                                                            حذف التعليق
                                                                                            • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                              Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                              بنت البدو

                                                                                              ربنا معاهم مشكلة بجد

                                                                                              بس لازم الاثنين يكون قلبهم على بعض

                                                                                              وخير الامور الوسط

                                                                                              -----

                                                                                              اكيد دة شىء موجود والدليل كلمات العتاب بينهما وان كانت قاسية نظرا للموقف واللحظة لكن لاتمنع عن وجود الحب واتمنى ان يصل الامر بينهم الى حل وسط

                                                                                              اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                              تحياتى

                                                                                              حذف التعليق
                                                                                              • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                عاشقة الكاريكاتير
                                                                                                كل شىء بالتفاهم يتحل

                                                                                                وكمان لازم يكون فية تقدير من الطرفين

                                                                                                للموقف دة والحل الاقرب اللى ما فية خسارة كبيرة نختارة .
                                                                                                ----------------

                                                                                                كويس انا شايف ان الموضوع لة الكثير من الحلول المهم الاتفاق بين الطرفين على حل مرضى ليهم هما الاثنين

                                                                                                اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                تحياتى

                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                  Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                  احلى بنت مصرية

                                                                                                  الامر رغم انة فية حيرة وصعب الاختيار

                                                                                                  بس انا شايفة ان بيتة وعيالة احق بية وكفاية علية

                                                                                                  السنين اللى فاتت العيال محتاجين لااب لانة لية دور كبير فى التربية

                                                                                                  بجوار الام

                                                                                                  --------------
                                                                                                  انتى مع المراة عايزة عادل يرجع ودة كلام جميل ومنطقى بس الظروف اللى هما فيها لايقدر على تصوبرها سوى هم

                                                                                                  اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                  تحياتى

                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                  • -_- photo
                                                                                                    -_-السبت, مارس 24, 2007

                                                                                                    الغربة احساس صعب

                                                                                                    ربنا يكون في عونك

                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                    • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                      Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                      عاشقة الجنة
                                                                                                      السلام عليكم
                                                                                                      مشكلة فعلاا لكن رب الاسرة لو دور كبير فى التربية لاغنى عنة حنى وجود الام لان الامر متوزع بينهم


                                                                                                      كفاية الفترة اللى فاتت وعلية يرجع لبيتة يصونة ويخد بالة منة افضل
                                                                                                      --------

                                                                                                      وعليكم السلام
                                                                                                      انتى مع المراة عايزة عادل يرجع ودة كلام جميل ومنطقى بس الظروف اللى هما فيها لايقدر على تصوبرها سوى هم

                                                                                                      اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                      تحياتى

                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                      • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                        Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                        خلود العيدان

                                                                                                        مشكلة صعبة صحيح لابد من الاختيار بس لو البنت حكمت عقلها


                                                                                                        مش ممكن تضع جوزها بين اختيارين البيت للسفر لان كدة بتكون بتلوى دراعة ومش بعيد خراب البيت


                                                                                                        ممكن اتفاق على انة يسافر كمان سنة او اثنين وبعدها خلاص يستقر معهم

                                                                                                        ------------

                                                                                                        حل كويس انا شايف ان الموضوع لة الكثير من الحلول المهم الاتفاق بين الطرفين على حل مرضى ليهم هما الاثنين

                                                                                                        اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                        تحياتى

                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                        • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                          Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                          ارض الواقع
                                                                                                          الانسان دائما يسعى وراء المادة وهيدى ليس فية عيب بس اهم شىء لايؤثر على اشياء تهمنا اخرى


                                                                                                          يكفى ما كان وعلية العودة والحياة بين احضان اسرتة
                                                                                                          -----------------------
                                                                                                          جميل ان يحسن فعلاا الانسان مستواة المادى على ان لايكون على حساب اشياء اهم ولكل انسان مقدرة ومعرفة على التصرف حيث اكون الظروف والامور المتعلقة بة تحت منظارة الخاص
                                                                                                          اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                          تحياتى

                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                          • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                            Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                            سعيد جابر

                                                                                                            مشكلة فعلاا بس مفهاش حاجة تصبر شوى وتستحمل


                                                                                                            هتتعب صحيح بس هتستريح فى الاخر


                                                                                                            يعنى الرجل بيعمل كل دة عشان مين مش عشانها

                                                                                                            يعنى يجلس جنبها وياكلوا زلط

                                                                                                            حريم يقرف

                                                                                                            -----------------------

                                                                                                            هههههههههه
                                                                                                            . شكلك شايل جوة قلبك كنير معلشى بس انا معاك ومع الست اصل كل واحد فيهم نظرتة للموضوع تحتاج الى التقارب معة والتعاطف ايضا

                                                                                                            افضل اثنين معهم الحل هما الزوجين هم ادرى بالظروف التى يمرون فيها اهم حاجة لاضرر وضرار

                                                                                                            اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                            تحياتى

                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                            • نبض اسكندرية photo
                                                                                                              نبض اسكندريةالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                              انا اظن ان المشكلة فى حاجة احنا مش واخدين بالها منها

                                                                                                              ان سنين العمر هتعدى من ايديهم هما الاتنين ومش هيحسوا بيها غير لما تضيع

                                                                                                              انا رايى ان الحياة متستهالش الغربة دى

                                                                                                              متيهالى الاولى بالمعروف هما الاولاد

                                                                                                              لازم يراعيهم شوية

                                                                                                              تحياتى على التوبيك الهايل دة

                                                                                                              وميرسى لزيارتك الكريمة

                                                                                                              تحياتى

                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                              • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                SaRa
                                                                                                                مشكلة صعبة جدا وبقت منتشرة كتير فى مجتمعنا
                                                                                                                بس هى مقدمهاش حل غير أنها تصبر شوية لحد لما عادل يعمل قرشين وبعدين يبقى يرجع يستقر فى مصر


                                                                                                                الامر محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية

                                                                                                                -----------------

                                                                                                                انتى النصف التانى للمشكلة وهو راى صحيح ايضا المشكلة ان الطرفين كل واحد فيهم انا شايف انة صح لكن ازى يكون الاتقاق على حل المعضلة دى هيا دى مربط الفرس
                                                                                                                اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                تحياتى

                                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                                • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                  Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                  مايكل
                                                                                                                  الصراع الدائم و الابدي بين الماده و العاطفه
                                                                                                                  تحياتي لك يا تامور
                                                                                                                  ------------

                                                                                                                  نعم ياصحابى صراع ابدى ليس لة نهاية ولكن ننظر الى صلب الموضوع والذى يختلف حسب الاحداث التى تحتوية وتسيرى بة
                                                                                                                  اتمنى لهم اصلاح الحال

                                                                                                                  اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                  تحياتى

                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                  • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                    Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                    بدون اسم

                                                                                                                    حوار واقعي للغاية
                                                                                                                    وانا عشت نفس الحوار ده بالتفصيل
                                                                                                                    وربما وانا أقرأ الحوار شعرت أنه حواري أنا وزوجتي تماما
                                                                                                                    ولكن ما باليد حيلة
                                                                                                                    لعل الغد يكون أفضل من اليوم
                                                                                                                    ووطنك هو اللي تقدر تحقق فيه احلامك
                                                                                                                    -------------

                                                                                                                    اتفق معاك مهما كان الوطن وحضنة مهما كان لن يجد الانسان بديل افضل منة
                                                                                                                    اتمنى لك كل خيرا
                                                                                                                    .
                                                                                                                    اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                    تحياتى

                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                    • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                      Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                      walaa

                                                                                                                      امممممم ايه دا يا تامر،، انت جايب كلام الطرفين صح جدا

                                                                                                                      الزوجة طبعا مسئولية كبيرة بتتحملها بمفردها،، اما الزوج فهو كمان يعني الغربة مش سهلة ابدا ..

                                                                                                                      تعرف اعتقد ان القضية ايل بتناقشها هنا في الغالب بتختم زي ما انت اشرت كده بالظبط .. واعتقد انها كمان حلها لسه ما اتوجدش .. يعني زي فيلم عربي نهايته مفتوحة .. نهاية تختلف من فرد لاخر حسب اولوياته

                                                                                                                      المشكلة ان في ناس فعلا الغربة بتسرق عمرها كله،، وده مش صح ..لان اولاده في الغالب مش هيسامحوه حتى وهما عارفين ان غربته انما كانت علشانهم،، يعني مش بس زوجته

                                                                                                                      تحياتي

                                                                                                                      -----------

                                                                                                                      كلامك عجبنى جداا واتفق معاكى فعلاا الامر يختلف ولايخد فية قرار سوى زوجين حسب الارضية التى يقفون عليها

                                                                                                                      والامر قديم ويتكرر كل فترة بين زوجين مختلفين صراع بين المادة والعاطفة كما اطلق علية الاخ مايكل

                                                                                                                      ونرجع ونقول خير الامور الوسط واهل البيت اعلم بية

                                                                                                                      اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                      تحياتى

                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                      • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                        Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                        walaa

                                                                                                                        امممممم ايه دا يا تامر،، انت جايب كلام الطرفين صح جدا

                                                                                                                        الزوجة طبعا مسئولية كبيرة بتتحملها بمفردها،، اما الزوج فهو كمان يعني الغربة مش سهلة ابدا ..

                                                                                                                        تعرف اعتقد ان القضية ايل بتناقشها هنا في الغالب بتختم زي ما انت اشرت كده بالظبط .. واعتقد انها كمان حلها لسه ما اتوجدش .. يعني زي فيلم عربي نهايته مفتوحة .. نهاية تختلف من فرد لاخر حسب اولوياته

                                                                                                                        المشكلة ان في ناس فعلا الغربة بتسرق عمرها كله،، وده مش صح ..لان اولاده في الغالب مش هيسامحوه حتى وهما عارفين ان غربته انما كانت علشانهم،، يعني مش بس زوجته

                                                                                                                        تحياتي

                                                                                                                        -----------

                                                                                                                        كلامك عجبنى جداا واتفق معاكى فعلاا الامر يختلف ولايخد فية قرار سوى زوجين حسب الارضية التى يقفون عليها

                                                                                                                        والامر قديم ويتكرر كل فترة بين زوجين مختلفين صراع بين المادة والعاطفة كما اطلق علية الاخ مايكل

                                                                                                                        ونرجع ونقول خير الامور الوسط واهل البيت اعلم بية

                                                                                                                        اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                        تحياتى

                                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                                        • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                          Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                          توتا

                                                                                                                          تامر
                                                                                                                          بتشاركنا دايما معاك فى القصص بتخلينا نفكر معاك ودى مشاركة ايجابية
                                                                                                                          مشكلة عادل قريبة من كل بيت مصرى
                                                                                                                          نفس الحوار سمعناه واحنا بين اب وام عندهم نفس المعاناه
                                                                                                                          الحل ان عادل بيستمر فى حياته وبيتحامل على نفسه سنين بتعدى
                                                                                                                          وهى بتقوم بدور الاب والام والابناء بيعتادو الوضع وبيكون طبيعى لان بمنتهى البساطة تحولت القصة الى وض متكرر وتقبله المجتمع من سنوات
                                                                                                                          هو ده فكرى فى الحقيقة مش فكر هو الواقع اللى انا مريت به ونتيجته مكنتش قاسية قوى كده
                                                                                                                          تحياتى

                                                                                                                          ------------------

                                                                                                                          انا معاكى ان الامر اصبح عادة وامر ليس غريب وتعود علية المجتمع من زمن نظرا للظروف التى يمر بها هانم وعادل فية زيهم مئات ومئات بل الالف الحالات الشبيهة والتى قد تختلف فى التفاصيل والاحداث البسيطة ولكن اتفاق على صلب الموضوع واحد

                                                                                                                          الامر محتاج للحكمة ونظرة عدل عند التعامل واخذ القرار

                                                                                                                          اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                          تحياتى

                                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                                          • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                            Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                            nice days
                                                                                                                            انا شايفة انة يرجع

                                                                                                                            الفلوس مش كل حاجة هتعمل لية اية لما حد من العيال يتفسد ولايمشى مشى مش كويس


                                                                                                                            ومدام سافر كم سنة اعتقد يعود ويعمل اى مشروع صغير لو بقالة

                                                                                                                            -----------------------
                                                                                                                            التقدير بين الطرفين والاتفاق على طريق هو دة الكلام بس هل كل الناس نظرتها لاامور بتكون زى بعضها انا عن نفسى مقتنع بالحل دة
                                                                                                                            اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                            تحياتى

                                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                                            • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                              Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                              Sharm
                                                                                                                              الغربة احساس صعب

                                                                                                                              ربنا يكون في عونك
                                                                                                                              ----------

                                                                                                                              اكيد كفاية انك تعيش مع افرار يختلفون عنك شكلاا ومضمونا فى كل شىء

                                                                                                                              ربنا مع كل واحد فى نفس هذا الوضع

                                                                                                                              اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                              تحياتى

                                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                                              • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                Tamer Nabil Moussaالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                                تبض الاسكندرية
                                                                                                                                انا اظن ان المشكلة فى حاجة احنا مش واخدين بالها منها

                                                                                                                                ان سنين العمر هتعدى من ايديهم هما الاتنين ومش هيحسوا بيها غير لما تضيع

                                                                                                                                انا رايى ان الحياة متستهالش الغربة دى

                                                                                                                                متيهالى الاولى بالمعروف هما الاولاد

                                                                                                                                لازم يراعيهم شوية

                                                                                                                                تحياتى على التوبيك الهايل دة

                                                                                                                                وميرسى لزيارتك الكريمة

                                                                                                                                تحياتى
                                                                                                                                ------------------------


                                                                                                                                رايك ايجابيى فعلاا العيال وتجمع الاسرة فى مكان واحد شىء مهم لايعادلة اى وضع تانى حتى اذا كان الامر مرتبط بالمادة وتحسين المستوى

                                                                                                                                ربنا يخليكى تسلمى انا اشكرك على زيارتك الجميلة واتمنى اشوفك هنا على طول

                                                                                                                                تحياتى

                                                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                                                • $      سهى   $ photo
                                                                                                                                  $ سهى $السبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                                  هلا تامر شو اخبارك

                                                                                                                                  وحشتونى والله

                                                                                                                                  اتمنى تكون فاكر سهى مو نستنى نمورة

                                                                                                                                  سلاماتى

                                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                                  • Amira photo
                                                                                                                                    Amiraالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                                    ياتامر الفلوس مهمة مش مشكلة متفقة معاك

                                                                                                                                    بس اقصد انها مش كل حاجة يعنى الرجل مش يهدم بيتة ويسيبة عشان خاطر الفلوس

                                                                                                                                    لان التربية واحتياج الاسرة لدور الاب مش عايزة كلام مهم جداا

                                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                                    • غير معرفالسبت, مارس 24, 2007

                                                                                                                                      يا اطفالي الحلوين
                                                                                                                                      ليش زعلانين
                                                                                                                                      شحاتين يا بلدنا بنعيش و بنموت شحاتين
                                                                                                                                      العيال مش محتاجين لاب جابه فاضي لانو وجوده زي عدمه
                                                                                                                                      بعدين الغلبانة الي بتسنى شو بدها فرب الله الي خلقوا لما تكبر و يكبروا عيالها
                                                                                                                                      ما في اي مشكلة في الحدوته المشكلة في بيقرا و بيفهم الحدوته و بيعيدها نفسها تاني و تالت و رابع و سبعين مليون حدنوه زي هالحدوته
                                                                                                                                      مش مهم
                                                                                                                                      هما ستين سنه
                                                                                                                                      -

                                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                                      • يا مراكبي photo
                                                                                                                                        يا مراكبيالأحد, مارس 25, 2007

                                                                                                                                        لكل إختيار ثمن

                                                                                                                                        هي دي الخلاصة في الموضوع

                                                                                                                                        وللأسف بلادنا ليها ظروف بتحتم علينا إننا نتحط في الإختيارات دي

                                                                                                                                        هأبقى أحكيلكم قريب عن مشاكل الغربة الكتيرة غير الموضوع ده كمان

                                                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                                                        • غير معرفالأحد, مارس 25, 2007

                                                                                                                                          محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية


                                                                                                                                          هو سافر بناء على اتفاق بينهم وهى رضيت يبقى تصبر شوى لحد ما يعمل قرشين


                                                                                                                                          ولازم هو يقدر مراتة لانها ليها حقوق علية

                                                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                                                          • غير معرفالأحد, مارس 25, 2007

                                                                                                                                            مشكلة ليست بالجديدة وتكرر على مدار الايام خصوصا فى مجتمع مثل المجمتع اللى احنا عايشين فية

                                                                                                                                            والمعتاد الصبر والتعب لفترة لااستراحة فى المستقبل

                                                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                                                            • Muhammad photo
                                                                                                                                              Muhammadالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                              عشان نحل مشكلة لازم نعرف سببها .. و دلوقتي الدنيا بأت معقدة بما يكفي انك متقدرش تعرف الاسباب .. ديالكتيك زي ما بيقولوا .. ربنا معاهم و معانا

                                                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                                                              • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                $ سهى $

                                                                                                                                                اهلا وسهلا ازيك انتى
                                                                                                                                                وانتى كمان ليكى وحشة كبيرة

                                                                                                                                                حمد الله على السلامة سهى


                                                                                                                                                تحياتى

                                                                                                                                                حذف التعليق
                                                                                                                                                • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                  Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                  Amira
                                                                                                                                                  ياتامر الفلوس مهمة مش مشكلة متفقة معاك

                                                                                                                                                  بس اقصد انها مش كل حاجة يعنى الرجل مش يهدم بيتة ويسيبة عشان خاطر الفلوس

                                                                                                                                                  لان التربية واحتياج الاسرة لدور الاب مش عايزة كلام مهم جداا
                                                                                                                                                  ----------------

                                                                                                                                                  اكيد مهم ومحدش يقدر يقول حاجة بس الظروف نقول فيها اية والرجل عايز يحسن مستواة
                                                                                                                                                  ربنا فى عون الناس والله

                                                                                                                                                  اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                  تحياتى

                                                                                                                                                  حذف التعليق
                                                                                                                                                  • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                    Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                    Anonymous
                                                                                                                                                    يا اطفالي الحلوين
                                                                                                                                                    ليش زعلانين
                                                                                                                                                    شحاتين يا بلدنا بنعيش و بنموت شحاتين
                                                                                                                                                    العيال مش محتاجين لاب جابه فاضي لانو وجوده زي عدمه
                                                                                                                                                    بعدين الغلبانة الي بتسنى شو بدها فرب الله الي خلقوا لما تكبر و يكبروا عيالها
                                                                                                                                                    ما في اي مشكلة في الحدوته المشكلة في بيقرا و بيفهم الحدوته و بيعيدها نفسها تاني و تالت و رابع و سبعين مليون حدنوه زي هالحدوته
                                                                                                                                                    مش مهم
                                                                                                                                                    هما ستين سنه
                                                                                                                                                    -----------------

                                                                                                                                                    صحيح الرجل لازم يكون قد المسئولية بس مش الغرض يكون نجم زهب لازم يكون قادر على مصاريف البيت ومتطلباتة والرجل دة قدها بس هو عايز يحسن مستواة والزوجة بتقول كفاية كدة هما بقى ادارى بالظروف اللى عايشين فيها وليهم القرار رغم ان المهمة مش سهلة
                                                                                                                                                    اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                    تحياتى

                                                                                                                                                    حذف التعليق
                                                                                                                                                    • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                      Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                      يامراكبى
                                                                                                                                                      لكل إختيار ثمن

                                                                                                                                                      هي دي الخلاصة في الموضوع

                                                                                                                                                      وللأسف بلادنا ليها ظروف بتحتم علينا إننا نتحط في الإختيارات دي

                                                                                                                                                      هأبقى أحكيلكم قريب عن مشاكل الغربة الكتيرة غير الموضوع ده كمان
                                                                                                                                                      -----

                                                                                                                                                      كلام جميل لكل اختيار ثمن وكل انسان فى الاختيار يكون وضع فى عتبارة الثمن واللى مفهوش خساير كتير يسلك طريقة.

                                                                                                                                                      اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                      تحياتى

                                                                                                                                                      حذف التعليق
                                                                                                                                                      • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                        Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                        مها
                                                                                                                                                        محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية


                                                                                                                                                        هو سافر بناء على اتفاق بينهم وهى رضيت يبقى تصبر شوى لحد ما يعمل قرشين


                                                                                                                                                        ولازم هو يقدر مراتة لانها ليها حقوق علية
                                                                                                                                                        ------------------

                                                                                                                                                        جميل الصبر بس مش كل انسان لية القدرة على الصبر وان حصل على راى الست للصبر حدود

                                                                                                                                                        اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                        تحياتى

                                                                                                                                                        حذف التعليق
                                                                                                                                                        • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                          Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                          مها
                                                                                                                                                          محتاج للحكمة وبعيد عن الصوت العالى وتمسك كل طرف براية


                                                                                                                                                          هو سافر بناء على اتفاق بينهم وهى رضيت يبقى تصبر شوى لحد ما يعمل قرشين


                                                                                                                                                          ولازم هو يقدر مراتة لانها ليها حقوق علية
                                                                                                                                                          ------------------

                                                                                                                                                          جميل الصبر بس مش كل انسان لية القدرة على الصبر وان حصل على راى الست للصبر حدود

                                                                                                                                                          اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                          تحياتى

                                                                                                                                                          حذف التعليق
                                                                                                                                                          • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                            Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                            sarah osmane

                                                                                                                                                            مشكلة ليست بالجديدة وتكرر على مدار الايام خصوصا فى مجتمع مثل المجمتع اللى احنا عايشين فية

                                                                                                                                                            والمعتاد الصبر والتعب لفترة لااستراحة فى المستقبل
                                                                                                                                                            --------------
                                                                                                                                                            صحيح هيا محتاجة لية وهو كمان محتاج ليها بس الظروف دى ونظرة كل منهما الى الامر عايز حل بالتفاهم

                                                                                                                                                            اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                            تحياتى

                                                                                                                                                            حذف التعليق
                                                                                                                                                            • Tamer Nabil Moussa photo
                                                                                                                                                              Tamer Nabil Moussaالاثنين, مارس 26, 2007

                                                                                                                                                              Ferekico .. La Talomni

                                                                                                                                                              عشان نحل مشكلة لازم نعرف سببها .. و دلوقتي الدنيا بأت معقدة بما يكفي انك متقدرش تعرف الاسباب .. ديالكتيك زي ما بيقولوا .. ربنا معاهم و معانا
                                                                                                                                                              --------------
                                                                                                                                                              عندك حق الموضوع فية لخبطة وحيرة ومن الصعب الحصول على حل يرضى جميع الاطراف

                                                                                                                                                              بس زى ما بنقول الموضوع دة عايز قاعدة

                                                                                                                                                              ربنا يعين الجميع

                                                                                                                                                              اشكرك على المرررررر وعلى المتابعة الجميلة.

                                                                                                                                                              تحياتى

                                                                                                                                                              حذف التعليق
                                                                                                                                                              google-playkhamsatmostaqltradent